Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Klick dåligt sätt att mäta intresse för annonser"

Publicerad: 9 juni 2015, 13:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Få klickar på mobilannonser, men det behöver inte betyda att de är ointresserade, hävdar Widespace.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Mobilannonsföretaget Widespaces analys av data från mobilanvändarna, visar att bara en av tio klickar på mobila annonser.

Flera av dem hävdar dock att de är intresserade av budskapet i annonsen, även i de fall de inte klickar sig vidare.

– Det är i sig ingen överraskande siffra, men förvånande många använder fortfarande klick för att mäta framgången av en digital kampanj, säger Adrian McDonald, övergripande produktchef på Widespace, till Dagens Media.

Han tycker därför att intresse och relevans oftare borde användas som framgångsmått för mobila kampanjer, särskilt i varumärkesbyggande syfte.

– Vi har grävt djupare i vad som väcker mottagarnas intresse. Flera faktorer har betydelse, bland annat självklart kreativiteten och budskapet i kampanjen, men även formatet i sig visar sig ha stor påverkan, säger Adrian McDonald.

Enligt Widespaces Brand Impact Surveys och analys av big data fungerar så kallade swipeannonser bättre än statiska annonsformat för att väcka mottagarnas intresse. 28 procent fler minns annonsen när det är en swipe-lösning, jämfört med en statisk takeover-annons.

Det är också betydligt mer sannolikt att mottagaren "swipar" på annonsen och tar del av informationen, än att hen klickar vidare på en statisk annons för att få mer information.

– Det är uppenbart att swipe-annonser engagerar mottagarna mer än de statiska formaten, säger Adrian McDonald.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev