Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klart i dag - Sifo mäter nätreklamen

Publicerad: 5 juni 2009, 11:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

De stora mediehusen kom i dag överens om att anlita TNS Sifo för att mäta medieinvesteringarna på nätet. De första siffrorna beräknas vara klara i augusti.


Företrädare för de största mediehusen och nätverken samlades i dag på restaurang Divino, för att tillsammans med Sifo fila fram detaljerna i överenskommelsen. Aftonbladet, Expressen, DN, TV4, IDG, Microsoft, Tradedoubler, Webbtrafic och Platform A var representerade på mötet. SvD.se och E24.se var inte på plats men representerades av Aftonbladet.

Valet stod i slutändan mellan IRM och Sifo och det var Sifo som drog det längsta strået.

- Med Sifos Reklammätningar får vi mer detaljerad information. Det blir möjligt att se medieköpen, inte bara för företaget, utan också för företagets varumärken. Det är förstås en stor konkurrensfördel, säger Mikael Larsson, affärsutvecklingschef på Expressen.

Anders Berglund, försäljningsdirektör på Aftonbladet, med ansvar både för print och papper, säger att siffrorna är efterlängtade av både annonsörer och mediebyråer.

- De har varit sura på oss ett tag och med facit i hand borde vi har gjort det här redan för ett par år sedan. Vi vill ta en större del av den svenska mediespendingen och RM-mätningarna är ett av många sätt att göra det på.

Varför har det tagit sådan tid att få igång dem?

- Det har varit en process. För att det här ska fungera krävs att vi stora kommer överns och går in samtidigt och med samma system, annars blir siffrorna oanvändbara. Eftersom vi utgör en så stor del av omsättningen och trafiken har vi redan nu ett bra underlag, men vi hoppas förstås att mindre sajter följer vårt exempel.

Heikki Jungell, Sverigechef för annonsnätverket Platform A som är en del av AOL-koncernen, säger:

- För oss nätverk är det förstås av stor vikt att även de mindre sajterna går med, eftersom vår räckvidd baseras på dem.

Vad det kommer att kosta för mindre sajter att mätas av Sifo är inte helt klart. Bengt Olsson, chef för mediedivisonen på Sifo, säger:

- Under den här testperioden kommer vi att vara extremt generösa mot alla sajter, men visst förstår vi att mindre sajter inte kan betala lika mycket som de stora.

Anders Berglund:

- Systemet bygger på att vi som är stora betalar mer så att de som är små ska kunna betala mindre.

Data ska rapporteras in under sommaren och om allt går som planerat ska de första RM-siffrorna levereras  under augusti eller september.

Med på mötet, där det slutgiltiga beslutet fattades, var:

Yvonne Pernod, vd TNS Sifo; Bengt Olsson, chef mediedivisonen Sifo; Anders Berglund, försäljningsdirektör Aftonbladet; Johan Westerberg, försäljningschef TV4 Nya Medier; Mats Selling, försäljningsdirkektör Microsoft Advertising; Fredrik Wallner, marknadsansvarig Microsoft Advertising; Philip Hallenborg, Sverigechef Tradedoubler; Heikki Jungell, Sverigechef Plattform A; Serdar Ok, analytiker Expressen; Mikael Larsson, affärsutvecklingschef Expressen; Fredrik Bernsel, försäljningschef IDG; Anders Nylander, onlinechef Aftonbladet; Joakim Pops, Vd Webbtraffic; Magnus Damstedt, analyschef DN.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.