Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klart: Amazon öppnar idag

Publicerad: 28 Oktober 2020, 07:06

Efter en lång tids spekulationer gick Amazon idag live med sin svenska sajt.

Foto: Amazon

Med bara en månad kvar till Black friday lanserar Amazon i Sverige.


Ämnen i artikeln:

AmazonSEO

Dagen som det så länge har spekulerats kring är här. Idag onsdag öppnar Amazon sin svenska sajt amazon.se. Lanseringen sker en månad före en av de största säljhelgerna – Black friday. 

Lanseringen innebär både stora utmaningar men även möjligheter för varumärken att exempelvis utnyttja Amazons infrastruktur för att sälja och transportera varor.

– En sak som är spännande är att Amazons intåg ökar möjligheterna för tillverkande industrier att göra Amazon till en försäljningskanal. I stället för att gå via distributörer och återförsäljare kommer de när Amazon kommer hit att kunna välja att sälja sina produkter själva, sade Amazon-experten Carl Helgesson till Dagens Media i somras

Det innebär också en ny marknadsföringskanal och ett nytt SEO-tänk för marknadsförare. Medieexperter som Dagens Media har pratat med har dock fått indikationer på att annonsmöjligheter genom Amazons DSP inte kommer vara tillgängliga från start. 

– Just därför kommer det under den första tiden att vara extremt viktigt med SEO eftersom det är den primära källan för synlighet, sade Natali Sedek, performance marketing director på Publicis i en tidigare intervju med Dagens Media.

Inför Amazons intåg har flera byråer valt att satsa på expertkompetens. Men OMG och Tre Kronor tillhör dem som startat nya byråer vars fokus ligger enbart på Amazon.

– Amazon är så mycket mer än en mediekanal. Det primära målet för oss är att hjälpa våra befintliga och nya kunder att använda Amazon som en distributionskanal snarare än en mediekanal, sade Håkan Jerner, vd på Tre Kronor, nyligen till Dagens Media.

LÄS ÄVEN:

Så lyckas du på Amazon – därför krävs en bredare strategi
Mediebyråerna rustar olika inför Amazon – Tre kronor om strategin att starta byrå
Fem branschprofiler: Så kommer Amazon utmana marknaden
Corona accelererar e-handeln – så glider du på vågen
Sverige förbereder sig för Amazon - här är allt du behöver veta inför jättens intåg
Expertens knep som ger ditt varumärke genomslag på Amazon

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AmazonSEO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.