tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Klarna kliver in på influencer marketing-marknaden – startar plattform

Publicerad: 30 november 2022, 09:24

Klarna startar en influencer-plattform.

Foto: Klarna

Betaltjänsten Klarna lanserar ”Creator Platform” där e-handlare och influencers matchas för att dra nytta av varandra när det gäller att maximera intäkterna.

Ämnen i artikeln:

KlarnaNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ambitionen med ”Creator Platform”, som i dagarna lanseras på 45 marknader däribland den svenska, är att svenska e-handlare och influencers som är kopplade till Klarna ska hitta varandra och skapa samarbeten som är lönsamma för båda aktörer. Det framgår av ett pressmeddelande.

Vilken effekt samarbetena sedan ger går att mätas i realtid. På så sätt är tanken att såväl e-handlare som influencers ska kunna maximera sina intäkter. Förutom att plattformen hjälper till med matchning, spårning av försäljning och analys för både e-handlare och influencers så effektiviserar den också slutfaktureringen.

– Varje minut som en kreatör lägger på administrativa uppgifter är förlorad tid som hade kunnat läggas på att skapa engagerande innehåll i stället. Klarna vill underlätta kreatörers arbete genom att ge tillgång till affiliate-partnerskap, varumärkeskampanjer och aktiveringar tillsammans med världens ledande varumärken. Samtidigt kan Klarna hjälpa handlare att identifiera vilka talanger som passar deras varumärken vilket tar bort gissningarna från influencer-samarbeten, säger Martin Landen, Head of Social Shopping på Klarna och grundare av APPRL som Klarna förvärvade 2021 och som nu ligger till grund för den nya plattformen.

”Creator Platform” finns sedan ett par månader i USA. Den breda lanseringen av plattformen innebär att Klarna tar ett första kliv in på influencer marketing-marknaden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev