Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Kit.ses startkapital: 50 miljoner kronor

Enligt uppgifter från Breakit – så många miljoner pumpar Bonnier in i prestigeprojektet Kit.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 28 April 2015, 06:33
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:03

Ämnen i artikeln:

BonnierKit

De tre forna Bonniercheferna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg lanserade nyligen sin sajt Kit.se.

Utan startsida, med ambitiöst innehåll och ett stort team för dataanalys ska Kit.se bli en framgång i det nya medielandskapet där ”mobil och social mediekonsumtion är normen”.

Från start saknas helt intäkter, då Kit.se varken har annonser eller tar betalt av läsarna.

– I den digitala mediebranschen finns det en tendens att lova för mycket och leverera för lite, så det har inte känts bekvämt att sälja annonser innan vi drog igång, sade Peder Bonnier nyligen till Dagens Media.

Nu avslöjar Breakit hur finansieringen bakom Kit.se ser ut. Enligt sajten ska Bonnier, via affärsområdet Bonnier Growth Media, ha tryckt in 50 miljoner kronor i bolaget bakom Kit.se. Det ska har gett en ägarandel på 67 procent. Det ger en värdering på nära 75 miljoner kronor.

Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growht Media, vill inte kommentera uppgifterna.

– Men jag kan säga att det behövs uthållighet för bolag av denna typen. För att det ska fungera krävs hög kvalitet – för att inte säga världsklass – på produkten, säger hon till Dagens Media.

Tillsammans med grundarna har Bonnier gjort en affärsplan som sträcker sig över tre år.

Hur ser slutet av den affärsplanen ut – innebär den att Kit.se når break even eller gör vinst?

– Det får vi återkomma till.

Kit.se har ett tydligt premiumtilltal, vilket normalt sett borgar för en smalare målgrupp. Skillnaden mot konkurrenterna är dock att innehållet är gratis och menat för spridning via sociala medier, vilket talar för att målgruppen kan bli bredare.

– Om vi inte trodde att detta skulle bli stort skulle vi inte ha satsat på det här sättet säger Ulrika Saxon.

Bonnier Growth Media har tidigare investerat i Stina Honkamaas Youtube-bolag United Screens. Där uppgick investeringen till omkring 20 miljoner kronor, kunde Dagens Media avslöja. För det fick Bonnier en ägarandel på 22 procent, vilket gav en värdering på omkring 90 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

BonnierKit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.