Digitalt
Kit satsar på mångfald och inkludering i marknadsföringen – rekryterar genuskompetens
Publicerad: 7 juli 2021, 11:18
PPP-ägda Kit, en mediebyrå nischad inom och mot sociala medier, storsatsar på mångfald och inkludering genom en rekryteringsoffensiv som leds av bolagets nytillträdda vd Kristina Berg.
Foto: Kit
PPP-ägda Kit, en mediebyrå nischad inom och mot sociala medier, storsatsar på mångfald och inkludering genom en rekryteringsoffensiv som leds av bolagets nytillträdda vd Kristina Berg.
Kit vill att organisationen och det de producerar ska genomsyras av mångfald och inkludering – och är nu ute och rekryterar kompetenser för att nå dit, enligt ett pressmeddelande.
En av de första nyrekryteringarna är Philippa Lokko som senast var social media manager på Nord DDB. Hon har även en examen i genusvetenskap. På Kit får hon titeln Content & Inclusion Manager.
Hon ska jobba med bland annat normkritik och organisationspsykologi. Men också med de senaste Tiktok-trenderna samt göra målgruppsanalyser.
– Jag har arbetat i superroliga projekt och med briljanta kollegor, men kände rätt snabbt att det var mycket i branschen som skavde: mossiga strukturer, homogena arbetsgrupper och brist på mångfald. Jag vill skapa förändring, säger Philippa Lokko i pressmeddelandet.
Kits vd Kristina Berg säger att de vill exponera varumärken som är inkluderande.
– Det bubblar på marknaden och vi har många inkommande kundförfrågningar, därför har vi valt att vara offensiva trots märkliga tider, säger hon i pressmeddelandet.
Philippa Lokko säger att hon är redo att göra branschen mer inkluderande.
– Som Content & Inclusion Manager på KIT kommer jag bidra med normkritiska perspektiv i det kreativa såväl som organisatoriska och driva frågor rörande normer, kultur, struktur och hållbarhet, kommenterar hon.