Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Kit inleder säljoffensiv – locket på om siffrorna

Publicerad: 29 Januari 2016, 06:00
Uppdaterad: 29 Januari 2016, 08:36

Kit-grundaren Peder Bonnier: ”Vi använder mått som kan påvisa effekt för annonsörerna”.


Kit, den digitala produkt som Bonnier har pumpat in 50 miljoner kronor i, har under hösten biffat upp redaktionen rejält.

Nu har turen kommit till säljsidan. Sami Abidi rekryteras från Widespace för att bli Kits nye försäljningschef – och Kit ska nu ”bygga ut sin säljorganisation”.

Peder Bonnier, Kits vd och en av tre grundare, säger till Dagens Media att ytterligare ett antal nyckelpersoner ska rekryteras till säljorganisationen. Hur många säljare Kit ska ha är dock inte fastställt.

– Det återstår att se, men vi annonserar efter ett par key-account-roller, säger Peder Bonnier.

Kit, som helt ska finansieras av intäkter från annonser och native-samarbeten, inleder därmed en offensiv för att locka till sig annonsörernas pengar.

En vanlig beskrivning av sajten som hängt med från starten är att Kit är en medieprodukt utan startsida. Det är dock något av en missuppfattning.

Kit har en startsida, något som gör att läsare kan hitta dem exempelvis via Google, men satsar på att distribuera innehållet via Facebook. Mot den bakgrunden vill Peder Bonnier inte gå ut med några siffror över hur många unika webbläsare som sajten når.

– Vi är en helt distribuerad medieprodukt vilket innebär att sidvisningar eller trafik till vår domän inte är nyckeltal som vi bryr oss så mycket om.

I dagsläget går lejonparten av artiklarna ut som ”Instant articles” på Facebook. Det innebär att trafiken inte alls slungas vidare till Kits sajt. Därför kommer Kit troligen inte heller i framtiden redovisa trafiksiffror via Kia-index.

– Vi använder mått som kan påvisa effekt för annonsörerna. Det kan handla om konverteringsgrad, genererade leads eller kännedom, säger Peder Bonnier.

Hur stor räckvidd har ni i snitt på era artiklar på Facebook?

– Det går vi inte ut med, och det gör nog inte heller någon annan svensk medieaktör. Men vi levererar räckvidd i den målgrupp som annonsörerna vill ha.

Peder Bonnier vill inte kommentera Kits ekonomi, eller när bolaget – Kit drivs som ett separat dotterbolag till Bonnier – beräknas nå break even. På en punkt ger han dock ett tydligt besked. Kit kommer inte att behöva ta in mer kapital under 2016.

– Nej. Vi är inte ute och söker finansiering. I övrigt kommenterar vi inte affärsplanen.

Det enda offentliga mått som finns att tillgå är Kits följarskara på Facebook, sajtens primära plattform för att nå läsarna. Där har Kit på relativt kort tid nått en stor följarskara, 63 000.

– Primärt är det organiskt jobb. Det är saker som bra innehåll och frekvens som driver page likes. Sedan köper vi en del räckvidd, säger Peder Bonnier.

Jon Möllersten, tidigare säljchef för Widespace i Frankrike, tar över efter Sami Abidi som säljchef.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev