Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kia-index vill kapa luften i trafiksiffrorna – inför dagsmått

Publicerad: 9 December 2015, 13:14
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 14:18

Mobilsiffrorna blåses upp av de sociala mediernas webbläsare. Nu väljer Kia-index att införa nya mått – som bättre ska spegla verkligheten, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Kia-index

– Nu är det dags att ta nästa steg, säger Tobias Eidem, chef för Kia-index.

De stora dagstidningarnas mobilsajter noterar massiva trafikrekord. Aftonbladets mobilsajt nådde under vecka 47 ett nytt rekord med 7,1 miljoner unika webbläsare.

Men som Dagens Media tidigare har berättat innebär ett fenomen, som är unikt för mobilen, att mobilsiffrorna blir uppblåsta.

Kort sagt innebär de sociala mediernas egna webbläsare att samma mobiltelefon kan ge upphov till flera unika webbläsare, då en ny unik webbläsare noteras för varje ny trafikkälla trots att besökaren når en och samma sajt.

Sveriges Annonsörers Kia-index, den officiella mätvalutan för webbtrafik i Sverige, har under hösten diskuterat frågan i sin regelgrupp.

Översynen har nu landat i att nya mått ska införas, kan Dagens Media berätta. Regelgruppen tog nyligen beslut om att dagssiffror ska införas och redovisas publikt, som ett komplement till de befintliga måtten.

– Det är drygt åtta år sedan vi införde statistik på veckonivå. Nu är det dags att ta nästa steg, säger Tobias Eidem.

Dagssiffrorna ska bestå av unika webbläsare per dag, och varje veckodag kommer att redovisas separat. Förhoppningen är att de kortare mätperioderna ska ge siffror som ligger närmare ”individnivån” – och förändringen ska gälla både mobil och desktop.

– Vi tittar hela tiden på och utvärderar olika sätt att vidareutveckla Kia-index. Den senaste nyheten med dagssiffror ger Kia-index ytterligare en dimension och en möjlighet till nya och fler insikter, säger Tobias Eidem.

För de anslutna sajterna ska inga nya taggar eller beräkningar behöva införas i samband med förändringen, eftersom grunddatan redan i nuläget finns.

Exakt när de nya siffrorna ska börja redovisas publikt är ännu inte klart. Tobias Eidem beräknar att tidsplanen ska kommuniceras inom kort.

Upplägget innebär att de anslutna medierna ”kan välja” att visa upp trafiksiffrorna på veckonivå och dagsnivå. De befintliga siffrorna (unika webbläsare, besök och sidvisningar på veckonivå) ska alltså finnas kvar i sin nuvarande form. I dagsläget redovisas också ett snitt för vardag samt helgdag.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kia-index

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.