Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Kenzas jackpott – H&M betalade 20 miljoner kronor för Ivyrevel

Publicerad: 4 April 2016, 08:23
Uppdaterad: 8 April 2016, 08:41

Kenza Zouiten påstår att klädmärket Ivyrevel är dött. Dagens Media kan nu avslöja H&M:s jätteinvestering i Ivyrevel.


Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenKenzaH M

Den 1 april meddelade blogg- och Instagramprofilen Kenza Zouiten att hennes klädmärke Ivyrevel ska läggas ned. Det mottogs med viss förvåning av Kenzas 1,4 miljoner följare på Instagram – en kanal som hon har använt flitigt för att marknadsföra Ivyrevel.

Tidningen Chic spekulerade i lördags i att klädjätten H&M är på väg att inleda ett samarbete med Kenza och klädmärket Ivyrevel, samt att H&M i hemlighet skulle kunna ha gått in som delägare i Ivyrevel. Grunden för detta var bland annat att flera nyckelpersoner inom H&M klivit in bolagets styrelse samt att ”någon gått in med pengar i företaget”:

”Huruvida det är H&M eller inte framgår dock inte”, skriver Chic.

Breakit rapporterade att Björn Magnusson, som är en av styrelseledamöterna, är ansvarig för H&M:s riskkapitalverksamhet vars syfte är att investera i unga techbolag med verksamheter som angränsar till klädförsäljning.

"En nyemission gjordes också i Kenza Zouitens klädbolag efter sommaren men det är oklart vem eller vilka som då kom in som delägare", skriver Breakit.

Värderas till 100 miljoner kronor

Björn Magnusson själv har avböjt att kommentera H&M:s inblandning i Kenzas Ivyrevel. Dagens Media kan nu avslöja att H&M har betalat 20 miljoner kronor för en femtedel av Ivyrevel.

Affären gjordes redan under hösten 2015, enligt dokument från Bolagsverket som Dagens Media har tagit del av. Det innebär att H&M – Sveriges överlägset största modeaktör – värderade Ivyrevel till 100 miljoner kronor när investeringen gjordes.

H&M köpte via en nyemission 1 250 aktier för 16 000 kronor styck, via dotterbolaget H&M Fashion AB. De övriga ägarna (som också ägde 1 250 aktier var efter myemissionen) var då:

  • Gustav Springfeldt, vd för Ivyrevel.
  • Kenza Zouiten AB, Kenzas egna bolag.
  • Subosic Holding AB, ett bolag där Kenzas pojkvän
    Aleks Subosic är ordförande.
  • Sad Holding AB, ett bolag kontrollerat av Dejan Subosic, bror till Aleks.

H&M lägger locket på

Dagens Media söker Björn Magnusson, som hittills inte har gått att nå. För Breakit uppger han att H&M är inne i en så kallad "tyst period" inför bolagets kvartalsrapport som kommer på onsdag.

– Vi befinner oss i en tyst period och jag har kommit överens med vår pressavdelning att inte ge några kommentarer om detta i dagsläget, säger Björn Magnusson till Breakit.

Björn Magnusson är en av ett fåtal nyckelpersoner i den innersta kretsen kring H&M:s vd Karl-Johan Persson. Förutom Magnusson sitter Madeleine Persson samt Karl Gunnar Fagerlin i Ivyrevels styrelse. Madeleine Persson är chef för H&M:s new business-organisation, som samlar koncernens tillväxtvarumärken och står bakom nya butikskoncept. Detta kan ses som en ledtråd till vad H&M planerar att göra med Ivyrevel – som varit en renodlad e-handel.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenKenzaH M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev