Digitalt presenteras av:

Katerina Janouch: "Åhléns ville ha en snackis"

Katerina Janouch ger sig på Åhléns i ett Facebook-inlägg och menar att företaget är belåtna över uppmärksamheten som Luciabilden väckte.

Den 29 november publicerade Åhléns en bild från företagets julkatalog på Facebook, där ett mörkhyat barn är klädd i Luciaklänning och Luciakrona. En bild som väckte en rasistisk storm mot den unga Lucian. På familjens begäran togs bilden bort några dagar senare, på grund av hatet.

Motreaktion var dock starkare när privatpersoner och många välkända namn stred i barnets försvar och ställde sig bakom Åhléns Lucia genom inlägg på sociala medier under #jagärlucia.

När nu ännu en profil ger sig in debatten är det Åhléns som får kritik. Författaren och journalisten Katerina Janouch riktar skarp kritik mot företaget i ett Facebook-inlägg.

Med orden "på temat 'Vilse i Absurdistan' ger jag er nu En ondsint samtidssaga. Konspiratoriskt, tyckte en av mina närstående. Döm själv..." presenterar hon inlägget där hon menar att Åhléns redan innan kampanjen lanserades visste att det skulle bli en stor snackis. 

"Man vet på förhand att bilderna kommer att väcka uppmärksamhet, och att de vanliga rassetrollen kommer krypa ur sina hålor för att kräkas grönt hatgift i kommentatorsfälten. Man vet på förhand att de rättrådiga värdegrundsälskarna kommer i stora härdar att slå tillbaka med en motattack, och man är väldigt belåten över att sammandrabbningen kommer att fångas upp av krönikörer, debattörer, morgnsoffor, Instagram, Twitter, Facebook, bloggar och poddar", skriver Katerina Janouch i Facebook-inlägget.

 

När Dagens Media pratade med Åhléns marknadschef Lina Söderqvist om Luciakampanjen för några dagar sedan kommenterade hon frågan kring kritiken med att låta ett barn vara ansiktet utåt i en kampanj så här: 

– Vi gör en massa kampanjer med barn med olika hudfärger, olika storlekar, för att vi vill vara inkluderande i vår kommunikation. Som vi ser det använder vi inte ett barn som redskap för att stå på barrikaden, provocera eller göra ett statement. Vi visar en representativ bild av våra kunder och Sverige idag. Vi har inte menat att provocera, att vissa sedan provoceras av det, vem bär ansvaret för det? Är det vi eller är det dem som reagerar? Sedan har vi ett ansvar i att hålla rent i kommentarsfälten. Där har vi inte varit tillräckligt snabba.

Dagens Media har sökt Åhléns för en kommentar.

Publicerad 2016-12-09 10.33Uppdaterad 2016-12-09 13.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: