Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Karin Pettersson: "Som att analysera svensk politik utan att nämna SD"

Publicerad: 24 November 2015, 06:13
Uppdaterad: 19 Augusti 2016, 12:41

Medieutredningen glömmer bort de växande hatsajterna, menar Aftonbladets Karin Pettersson.


Ämnen i artikeln:

Karin PetterssonAnette Novak

Reaktionerna på Medieutredningens delbetänkande var initialt positiva från branschen. Mycket fokus låg på det nya mediestöd som utredningen lägger fram som en tänkbar ersättning för det nuvarande presstödet.

I dag riktar Karin Pettersson, politisk chefredaktör på Aftonbladet, kritik mot Medieutredningen – inte för vad som avhandlas i betänkandet, utan för vad hon menar saknas.

"Betänkandet är på 354 sidor och har vissa problem. Sajten Avpixlat nämns inte en enda gång. Flashback finns med vid ett till­fälle, i en tabell från 2014. Det är lite som att analysera svensk politik utan att nämna Sverigedemokraterna", skriver Karin Pettersson.

Hon menar att det inte går att förstå förutsättningarna för journalistik i Sverige utan att förstå vad de växande hatsajterna gör med vår offentlighet. Ofta förs de globala jättarna, som Facebook och Google, fram som de största hoten mot de svenska medierna.

Dessa aktörer äter upp annonsintäkterna, utan att själva bidra med något innehåll. Just nu ställer sig många svenska mediehus frågan hur man ska göra med Facebooks instant articles, som snart väntas lanseras i Sverige.

Karin Pettersson vänder sig mot synen att de traditionella mediernas utmaning främst gäller finansieringen av journalistik. Själva rollen som nyhetsförmedlare är satt under press, enligt Pettersson.

"Det digitala ­informationslandskapet utmanar inte bara gamla affärsmodeller, utan lika mycket medias unika ställning som ­nyhetsförmedlare. Ditt Facebookflöde skiljer inte på en länk från Aftonbladet, en konspirationsblogg om chemtrails eller högerextrema Fria Tider", skriver hon.

Trots att sajter som Avpixlat ofta uppmärksammas i debatten är ganska lite känt kring hur många som faktiskt besöker de högerextrema "alternativa" nyhetssajterna.

Enligt en färsk undersökning från Novus känner 61 procent av svenskarna till Avpixlat, och 20 procent uppgav enligt undersökningen att de någon gång läst på sajten. Mycket få delar dock innehållet vidare i sociala medier, enligt undersökningen.

"Endast 3 av 1014 tillfrågade svarade att de brukar dela artiklar från Avpixlat. Det är för få för att på ett tillförlitligt sätt kunna säga hur liten andel som verkligen delar artiklar, men vi kan konstatera att gruppen är mycket liten", skrev Novus i rapporten.

Karin Pettersson oroas av det som brukar kallas för filterbubblor, eller informationsbubblor, där vissa grupper i samhället som väljer bort traditionella massmedier enbart nås av information som bekräftar den egna världsbilden.

Sajter som Nya Tider, Avpixlat och Exponerat valde efter skolmorden i Trollhättan – till skillnad från vid brott som begåtts av en gärningsman med rötter utanför Sverige – att ge dådet relativt lite uppmärksamhet.

"Denna nätmiljö är i dag så stor att det går utmärkt att konsumera 'nyheter', kultur och debatt uteslutande från dessa sajter. Det går att leva i en värld där Trollhättanmorden aldrig hänt, där blonda tjejer våldtas av mörkhyade män i parti och minut och där alla ­flyktingar är potentiella terrorister", skriver Karin Pettersson.

Avpixlat mäts inte av Kia-index, vilket betyder att utomstående inte kan granska sajtens trafiksiffror. Enligt egen uppgift ska sajten nå "ett sexsiffigt antal svenskar" varje vecka.

Medieutredaren Anette Novak svarade på kritiken i ett inlägg på medieutredningens sajt.

"Du kritiserar våra avgränsningar, där vi valt att lägga fokus på medborgarnas medieanvändning och därmed inte tar upp medier som samlar en ytterst liten del av befolkningen, med följande jämförelse: 'Det är lite som att analysera svensk politik utan att nämna Sverigedemokraterna.' Men jämförelsen haltar. I det senaste valet röstade 12,86 procent på Sverigedemokraterna.Enligt de senaste validerade mätningar som finns att tillgå – och som vi redovisar i delbetänkandet – är det 1 procent av svenskarna som regelbundet vänder sig till Flashback", skriver hon.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.