Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kapprustning – men tittandet lyfter inte

Publicerad: 27 September 2013, 05:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Trots jättesatsningarna lockar kvällstidningarnas webb-tv inte fler tittare.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Aftonbladet har under det senaste året ökat antalet anställda inom tv-produktionen från ungefär 20 till dryga femtiotalet. De har nu också tre stycken tv-studios. Förra året hade tidningen bara en.

Även Expressen storsatsar.

– Nu är vi 20-25 anställda inom tv-avdelningen. För något år sedan var det tio, säger Anna Rastner, redaktionschef på Expressens digitala medier.

Trots den kostsamma tv-offensiven har nästan inget hänt i Aftonbladet TV:s och Expressen TV:s besöksstatistik det senaste året.

Trafiken, sett till unika webbläsare, sidvisningar och antal besök, ligger i stort sett på samma nivå i dag som tre år sedan, enligt Kia-index.

Att investeringarna inte märks av i besökssiffrorna är dock inget som bekymrar varken Expressen eller Aftonbladet.

– De siffrorna får stå för dig, säger Aftonbladets tv-chef Magnus Zaar och fortsätter:

– Vi ligger helt enligt plan. Både när det kommer till tittare och annonsförsäljning.

Enligt Magnus Zaar är kvalitetsaspekten helt central.

– Det är en tuff konkurrens i branschen och vi satsar medvetet och långsiktigt, då är hög kvalitet nyckeln. Om man ska vara en aktör på en så konkurrensutsatt bransch som online tv är just nu, så ställs det numera helt nya kvalitetskrav..

Expressen anser inte att jämförelser långt bak i tiden är relevanta.

– Vår uppbiffning på tv-sidan kom 2012. Så det viktiga är vad som skett det senaste året, säger Anna Rastner till Dagens Media och fortsätter:

– Sen mäter inte Kia-index mobilt tv-tittande hos oss. Där ser vi en klar ökning.

Det mobila webb-tvtittandet syns inte i redovisad statistik till höger.

LÄS ÄVEN:

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.