Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Känns helt fantastiskt”

Publicerad: 16 November 2012, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

Visit Sweden och Svenska Institutet vann tre guld vid Spinn-galan igår. Men trots alla tidigare priser är detta minst lika speciellt, berättar Maria Ziv, marknadschef på Visit Sweden.


Ämnen i artikeln:

Svenska InstitutetVolontaireSpinnVisit Sweden

Visit Sweden och Svenska Institutet har under det senaste året vunnit en rad reklampriser för kampanjen ”Curators of Sweden”, framtagen av reklambyrån Volontaire. Däribland ett Grand Prix vid Cannes Lions, guld i LIA, Euro Effies, Clio och Guldägget.

– Alla priser har sitt värde och är speciellt. Spinn är ju det finaste priset man kan få i Pr-sverige och vi är otroligt stolta över det, och också för Volontaires skull som kan gå in och totalt dominera i pr-branschen trots att de inte är en traditionell pr-byrå, säger Maria Ziv.

– Det känns helt fantastiskt, fortsätter hon och hyllar Volontaire:

– Volontaire är otroligt nytänkande och det här tycker jag är ett tecken på var kommunikationen är på väg. Och att vi vann i Årets nyskapare är vi extra stolta över eftersom det är ett kännetecken på hur Volontaire jobbar.

Hur firade ni?

– Med champagne. Vi var ganska många på plats och det blev rätt sent. Det här är en rolig grupp att umgås med och vi har blivit väldigt tajta. Eftersom vi inte sitter på samma arbetsplats så tar vi tillfället i akt är att umgås lite extra när vi ses. Det var jättetrevligt igår.

Ger vinsterna er momentum att fortsätta med kampanjen?

– Nu är det ju snart ett år sedan vi började, den 10 december 2011, så det är klart att vi funderar över vad som är nästa steg och hur vi ska utveckla kampanjen. Vi har inte satt något stoppdatum, utan jag vill komma bort från det kortsiktiga kampanjtänket och bygga relationer på lång sikt. Då är det skönt att få i ryggen att det vi gör är bra.

Visit Sweden, Svenska Institutet och Volontaire har flera olika planer för hur kampanjen kan utvecklas. Inget är dock bestämt, poängterar Maria Ziv.

För tre veckor sedan hade man en workshop med gamla curators då nästa steg diskuterades.

Två möjliga scenarier är att öppna upp Twitterkontot för personer som inte är svenska medborgare, men som bor i Sverige, eller att låta turister som besöker Sverige twittra på @sweden.

– Det var förslag som väcktes redan i och med Colbert-diskussionen, och det finns egentligen inget skäl till varför inte personer som bor i Sverige men inte är medborgare, inte ska få ge sitt perspektiv. Och om vi låter turister delta får vi ett besöksperspektiv. Det är kul att få in det oförstörda från människor som inte vuxit upp med det svenska och har en helt annan relation till Sverige.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.