Digitalt
Kampanj ska informera om intressestyrd annonsering
Publicerad: 6 oktober 2014, 07:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:10
En gemensam informationskampanj ska göra konsumenter mer medvetna om riktad annonsering på nätet.
Syftet med kampanjen, som kommer att synas på Aftonbladet, Expressen och Nyheter 24:s sajter, är att ge konsumenterna information om hur man kan göra aktiva val kring intressestyrd annonsering.
Kampanjen "Your Online Choices" är en del av ett europeiskt självregleringsinitiativ som stöds av EU-kommisionen och Sverige är det femte landet inom EU att lansera kampanjen. I Sverige står flera aktörer i mediebranschen bakom, bland andra Sveriges Annonsörer och intresseorganisationen IAB.
– Det handlar om att öka kunskapen om intressebaserad annonsering, det här att man går in på webbplatser och sen får riktad reklam till sig utifrån det. Den typen av annonsering har ökat kraftigt. Det är en del i självregelringsinitiativet, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.
Är riktade annonser ett problem?
– Jag tror inte att det är ett problem, men det kan nog bli. Det är därför det är viktigt att branschen går före och gör det här snyggt. Går man bakvägen får man arga konsumenter, sen får man arga politiker och sen får man lagstiftning. Det är bättre att vara proaktiv.
Den svenska kampanjen har tagits fram av mediebyrån Mediacom och kommer att rulla under sex till åtta veckor. De länder inom EU som redan har lanserat kampanjen är Storbritannien, Frankrike, Irland och Grekland.