Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kampanj ger dina Facebook-vänner cancer

Publicerad: 1 Oktober 2010, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:37

En ny Rosa bandet-kampanj ger dina Facebook-vänner bröstcancer. ”Vi ville sätta ett ansikte på sjukdomen”, säger Patrik Severgårdh, marknadsdirektör på Kontanten, som står bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Rosa BandetGraylingFältman Malmén

På sajten Wake-up.se för Kontanten, ett företag som tillhandahåller uttagsautomater, en webbkampanj mot bröstcancer.

Där finns det en funktion som lottar fram bröstcancer hos dina kvinnliga vänner på Facebook.

Patrik Severgårdh, marknadsdirektör på Kontanten, säger att cancer oftast presenteras i form av statistik och siffror. Något som man vanligtvis kan ha svårt för att ta till sig.

– Man tror inte att det kan drabba någon in ens egen omgivning, men det stämmer ju inte. När man ser att det kan hända sina nära och kära, så förstår man kanske allvaret i sjukdomen, säger han.

Kan det inte väcka anstöt?

– Det finns en risk för det, men samtidigt är det här ett ärligt sätt att illustrera denna destruktiva sjukdom på. Verkligheten ser ju ut såhär, var nionde kvinna drabbas av bröstcancer. Men vi försöker samtidigt framföra vårt budskap på ett ödmjukt sätt, säger Patrik Severgårdh, och fortsätter:

– Men vi vill naturligtvis inte att det ska vara stötande, utan att det ska väcka opinion, och driva insamling.

Patrik Severgårdh betonar dock att de inte försöker påstå att någon av ens vänner har cancer, utan snarare visa på hur det statistiskt kan se ut.

– Det är kraften bakom kampanjen. Att vi visar hur verkligheten faktiskt kan se ut.

Parallellt med webbkampanjen, som utformats tillsammans med reklambyrån Fältman & Malmén, kör företaget i dag i gång en annan kampanj med sina uttagsautomater, som på en del ställen har klätts om i rosa.

– Vi har gjort om våra automater till så kallade bloggomater. Det innebär att man under oktober månad, i displayen, kan läsa bloggar av kända profiler, forskare och cancerpatienter.

Varje dag kommer en ny person att blogga om bröstcancer, och först ut är Aftonbladets Malin Wollin. Andra profiler som medverkar är bland andra Patrick Ekwall, Bingo Rimér och Caroline af Ugglas.

Kontantens reklambyrå Fältman & Malmén står bakom kampanjen wake-up och pr-byrå Grayling har jobbat med bloggomaten.

Arbetsgrupp Fältman & Malmén

Projektledare: Johanna Linander

Creative Director: Magnus Fältman

Art Director: Mattias Flyborg

Copywriter: Viktor Olsson

Originalare: Hanna Botvidzon

Webbproduktion Norweb

Webutvecklare: Erik Wallberg, Jonas Persson och Andreas Larsson

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.