Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Juristen: ”De har ansvaret för att lagen följs”

Publicerad: 26 September 2013, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Caseapp köper sig in hos Sveriges unga instamgramstjärnor – och kan bryta mot lagen. Sveriges Annonsörers förbundsjurist är kritisk.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerInstagramDagens Media

Tidigare i dag berättade Dagens Media om hur Sveriges företag köper unga Instagramanvändare. För pengar eller gratisprodukter blir deras Instagramflöden – många av dem har tiotusentals eller hundratusentals följare – reklampelare.

Storannonsören Arla betalar 17-åriga Lisa Tellbe 10 000 kronor för en serie bilder, som är tydligt märkta som ”sponsrade”. Arla har anlitat Gullers grupp för att se till att deras kampanj håller sig inom lagens råmärken.

Men webbshoppen Caseapp som sponsrat Lisa Tellbe är inte lika nogräknade. I strid med marknadsföringslagen använde Caseapp Lisa Tellbe för att nå hennes 354 000 följare utan annonsmärkning.

För följarna ser det helt enkelt ut som att Instagramstjärnan Lisa Tellbe, en av Sveriges största, rekommenderar fina skal till Iphones och Macbooks.

– Då visste jag inte helt enkelt att man var tvungen att skriva ut att bilden var sponsrad, uppger Lisa Tellbe.

Hon säger dessutom att företagen inte brukar säga till henne att köpta inlägg måste vara annonsmärkta.

Dagens Media har sedan onsdagen sökt företrädare för Caseapp, vars produkter även syns i Instagramflöden från 15- och 16-åriga Instagrammare med många följare.

Sveriges Annonsörers förbundsjurist Niklas Briselius är tydlig med var ansvaret ligger.

– I ett samarbete mellan företag och en Instagramanvändare så har annonsören ett ansvar att upplysa om att inlägg som är marknadsföring ska annonsmarkeras, säger han.

Han menar att företagen inte kan begära att de unga personer som används för marknadsföringen själva ska kunna lagen. Om det är minderåriga personer måste man dessutom ha föräldrarnas samtycke.

– Instagramanvändarna blir ju en förlängning av företaget om det är fråga om ett samarbete. Som företag måste man då förvissa sig om att den uppdragstagare man anlitar följer lagen.

Hur ser du på Caseapps agerande?

– Jag känner inte till detta företag. Men generellt har man givetvis ett ansvar som företag att de uppdragstagare man anlitar följer lagen.

Fototjänsten Instragram har i Sverige nära en miljon användare, som besäker tjänsten minst en gång i veckan. Åldersgruppen 16-19 år är tjänstens starkaste målgrupp, enligt Orvesto Konsument.

LÄS HELA REPORTAGET OM LISA TELLBE OCH INSTAGRAM i Dagens Media #16 – som ges ut i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Teckna din prenumeration här

LÄS ÄVEN:

Så säger lagen

9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen

Källa: Marknadsföringslagen (2008:486).

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.