Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Julen ett bakslag för e-handeln

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

E-handlen i USA tappade för första gången någonsin under julhandlen. Handeln gick ned med tre procent och omsatte 25,5 miljarder dollar, drygt 200 miljarder svenska kronor.


Analysföretaget Comscore har sedan 2001 studerat julhandeln på nätet i USA. Den nu avklarade julhandeln, mellan 1 november och 23 december är den första hittills där handeln omsatt mindre är året innan. 2007 omsatte julhandeln på nätet 26,3 miljarder dollar, 210 miljarder svenska kronor. I år backade omsättningen till 25,5 miljarder, 204 miljarder kronor. Det är en nedgång med tre procent.

Nedgången var oväntad, Comscore trodde på en nolltillväxt för 2008 års julhandel. För fjärde kvartalet som helhet sjönk handeln än mer, från 38,4 miljarder dollar 2007 till 36,8 miljarder dollar förra året.

Många av de stora shoppingsajterna i USA tappade också i trafik under december månad 2008. Ebay, den största shoppingsajten i USA, tappade fyra procent av sina besökare jämfört med 2007. Sajten hade 85.442.000 besökare under december enligt Comscore.

Bland vinnarna finns Apple som ökade sin trafik med 19 procent till 35.017.000 besökare under månaden. Den näst största shoppingsajten enligt Comscore, Amazon ökade också sin trafik till 76.240.000, en uppgång med 7 procent jämfört med 2007.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.