Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Jubel på Nyhetsbolaget

Kungliga bebisnyheter, Nokiaköp och Obamas besök gav en drömstart åt Nyhetsbolagets livepremiär på webben.

Helen Preutz


Publicerad: 06 September 2013, 07:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:35

Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetTV4-gruppen

I måndags rullade Nyhetsbolaget ut sin första livesändning på webben. Nyhetsmässigt kunde tajmingen knappast varit bättre.

– På tisdagen var vi snabbast både med Maddes bebis och Nokias presskonferens, säger Åsa Tillberg, vd för Nyhetsbolaget till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Inför Obamabesöket gjorde vi en ordentlig kraftsamling, vilket gav resultat i form av 190 000 startade strömmar.

Med anledning av den amerikanske presidentens besök förlängdes onsdagssändningen av Nyhetsmorgon med en timme där man växlade mellan live och broadcast. Enligt Åsa Tillberg var andelen 46 procent under den extra timmen.

Att premiärveckan fick en "flygande start" tror Åsa Tillberg bidrar till att tittarna i fortsättningen kommer att hitta till TV4:s livebevakning digitalt. För att leda ytterligare trafik dit kommer man även att pusha för det i de reguljära kanalerna.

– Att jobba flerkanaligt är nödvändigt i dag. Vi är medvetna om att vi inte kommer att ha så höga tittarsiffror i vanliga fall, men när något har hänt vill vi att det är till oss som folk ska gå.

Nyhetsbolagets livesändningar på nätet drogs igång efter att Bonnier valt att skrota TV4 News.

Läs också En epok går i graven.

Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetTV4-gruppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.