Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Journalist: vilken personlighetstyp är du på sociala medier?

Publicerad: 16 Mars 2015, 13:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Arkitekten, jägaren eller marknadsföraren. Fem journalistiska stereotyper har tagits fram utifrån hur journalister ställer sig till sociala medier.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Företaget Cision och Canterbury Christ Church University i Storbritannien genomför varje år en undersökning där de tittar på hur journalister använder sociala medier.

Nu har årets undersökning släppts och fem stereotyper har plockats fram.

Arkitekten – Är positiv till sociala medier och använder dem aktivt för att marknadsföra sig själv. Arkitekten har bra kunskap om sociala medier och många radio- och tv-journalister passar, enligt undersökningen, in här.

Iakttagaren – Använder sociala medier för att bevakning av dialoger och för att hitta källor. Iakttagaren är dock ingen stor användare, utan har lite kunskap om sociala medier och tycker att de försvagar traditionella journalistiska värden. Enligt undersökningen arbetar Iakttagaren ofta för tidningar och online.

Jägaren – Använder sociala medier för bevakning och informationssamling. Jägaren läser varje dag vad andra skriver om hens innehåll och följer diskussioner kring sitt arbete. Enligt undersökningen är det många radiojournalister som passar in här.

Marknadsföraren – Är positiva till sociala medier och använder dem aktivt för att marknadsföra sig själv. Marknadsföraren har bra kunskap om sociala medier. Enligt undersökningen är det främst radio- och tv-journalister som passar in här.

Skeptikern – Spenderar lite tid i sociala medier och använder dem mest för informationssökning. Skeptikern begränsad kunskap om sociala medier och har få följare.

Årets undersökning visar att de svenska journalisterna lägger allt mindre tid på sociala medier. Enligt ett pressmeddelande uppger i år över två tredjedelar av de tillfrågade journalisterna att de inte lägger mer än två timmar om dagen på sociala medier. Det kan jämföras med 2012 då runt hälften spenderade två till åtta timmar per dag.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev