Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Joost överger konsumenterna

Publicerad: 1 Juli 2009, 09:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Niklas Zennströms videotjänst Joost blir teknikleverantör.


Joost, som startades 2007, slutar att vara en strömmad videotjänst för konsumenter. Istället ska företaget inrikta sig på att leverera teknik till mediabolag som vill distribuera rörlig bild, skriver Financial Times.

Enligt tidningen ska ett antal jobb försvinna från företaget när fokus läggs på kontoren i NewYork och London. Vd Mike Volpi slutar också, han kvarstår dock som ordförande i företagets styrelse.

Joost var tänkt att bli ett lagligt, reklamfinansierat, alternativ för strömmad film och tv på nätet. Men företaget har haft svårt med att få rättigheter och därmed innehåll till tjänsten. Istället har den amerikanska Hulu blivit förstavalet för strömmad film och tv på nätet.

Redan i april förra året visade sajten upp stora problem när världslanseringen skrotades och företaget istället koncentrerades sig helt på den amerikanska marknaden. Joost lanserades därför aldrig på riktigt i Sverige.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.