Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Jonas Åström: ”Konflikt mellan ekonomiska intressen och kundnöjdhet”

Publicerad: 19 Oktober 2020, 11:30

Dagens Medias bloggare Jonas Åström resonerar kring intressekonflikter mellan innehållsproducenter, techplattformar (som Readly) och konsumenter i sitt senaste blogginlägg.

Streamingtjänster, tidningar och magasin slåss för att äga hela sin digitala värdekedja. Men det är inte nödvändigtvis det som är bäst för konsumenten, skriver Dagens Medias bloggare Jonas Åström i sitt senaste blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Finns det en framtid där ekonomiska intressen och kundnöjdhet går hand i hand? Kan innehållsskapare och plattformarna samexistera i framtiden?

För det första, låt oss göra en mycket grov indelning av medielandskapet och titta på vilka drivkrafter varje grupp av intressenter har:

Kreatör (ex. skribent): Nå ut med sitt innehåll, försörja sig.

Mediehus (ex. tidskrift): Tjäna pengar på sitt innehåll.

Plattform (ex. Readly): Tjäna pengar på sin plattform (eller aggregeringstjänst).

Konsument (ex. dig själv): Få tillgång till så mycket innehåll som möjligt, på samma ställe, till ett bra pris.

Grundproblemet idag är att dessa fyra gruppers intresse delvis står i motsats till varandra. Kunden vill ha allt tillgängligt via en plattform, men kreatörerna och mediehusen vill monetisera kunden själva. Plattformarna, speciellt de utan originalinnehåll, måste få med mediehusen på tåget för att kunna existera.

Läsa hela Jonas Åströms inlägg på hans blogg på Dagens Media. 

Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.