Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Johnny Lindqvist återvänder till MEC

Publicerad: 3 September 2014, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. Samtidigt återvänder förra digitalchefen Johnny Lindqvist till byrån.


Ämnen i artikeln:

MEC

Johnny Lindqvist var tidigare chef för MEC Interaction, men lämnade för ett år sedan för att istället arbeta No Hate Speech Movement på Statens Medieråd.

Nu kommer han tillbaka till byrån, som ansvarig för sociala medier och digitalt innehåll.

Hans titel blir country manager på MEC Access.

– Mediebranschen genomgår stora förändringar, bland annat med den stora dippen för tv, och det är häftigt att får vara med när det händer. Jag är otroligt laddad, säger Johnny Lindqvist.Han smygstartar på MEC under hösten men är tillbaka på full tid i januari nästa år.

MEC har på kort tid tappat två av sina digitala profiler, när Thomas Myrhed och Joel Nyrén lämnade byrån för att gå till kundsidan.

Nu har byrån ändrat i sin digitala verksamhet och delar upp den i två delar – analys och innehåll.

Mikael Persson, i dag ansvarig för Analytics och insights, blir ny digitalchef och ansvarig för den digitala förmedlingen, som samtidigt integreras med analysverksamheten.

– Kunderna ställer allt hårdare krav på mätning och analys. De vill veta vad som fungerar och inte. Att kunna följa upp och analysera allt vi gör är vad som ger oss trovärdighet, säger han.

Mikael Persson blir även ansvarig för byrån programmerade köp, en verksamhet som enligt honom kommer att växa betydligt under hösten.

Samtidigt flyttar byråns kreativa digitala arbete till MEC Access, vars verksamhet breddas från att omfatta sponsringsrättigheter och event till att även hantera sociala medier, digital produktion och content.Johnny Lindqvist kommer att leda verksamheten tillsammans med Lena Regeheim, i dag client director på MEC Access.

– Uppdelningen innebär att vi kan ha ett större fokus på ett digitalt content-perspektiv, och kunna komma med mer kreativa rekommendationer till våra kunder, säger Johnny Lindqvist.

– Det är ett faktum att fler och fler väljer reklamfria miljöer vilket innebär att vi måste bli bättre på att hjälpa våra kunder att synas i andra utrymmen, och att skapa eget innehåll.

Enligt MEC:s vd Daniel Collin är den nya organisationen en anpassning till en verklighet där medieförmedling behöver kompletteras med alternativa intäkter.

– Att köpa medier fortsätter att vara ett viktigt ben, men vi vill göra så mycket som möjligt för våra kunder. Om vi var en mediebyrå som bara köpte medier skulle jag vara väldigt orolig inför framtiden, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MEC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev