Johan Gustafsson lämnar Bonnier Broadcasting för Klarna

2018-05-22 14:01  
Johan Gustafsson intar efter sommaren rollen som kommunikationschef på Klarna. Foto: Press

UPPDATERAD. Bonnier Broadcastings kommunikationschef corporate Johan Gustafsson lämnar sitt uppdrag för att istället gå in som kommunikationschef på Klarna. "Klarna lockar med en spännande utmanarposition på marknaden", säger han till Dagens Media.

Klarna är just nu inne i en rekryteringsoffensiv. Som Dagens Media tidigare berättat om har Resumés Fredrik Thambert rekryterats till företaget för att axla rollen som marketing editorial manager.

Senast i raden att rekryteras är Bonnier Broadcastings kommunikationschef corporate – Johan Gustafsson – som lämnar bolaget efter 2,5 år för att istället bli kommunikationschef på Klarna.

Hur gick rekryteringen till?

– Jag blev uppvaktad av Klarna under våren och fick ett spännande uppdrag presenterat för mig. Exakt hur jag kommer allokera min tid återstår att se men överlag så är det ett ganska typiskt kommunikationschefsuppdrag på ett ganska så atypiskt bolag. Jag hoppas kunna bidra till att bilden av vad Klarna är och står för blir tydligare för de som är eller borde vara intresserade.

Var det ett lätt beslut att ta, att lämna Bonnier Broadcasting?

– Lätt ska jag inte säga. Jag trivs väldigt bra på Bonnier Broadcasting men Klarna lockar med en spännande utmanarposition på marknaden och mängder av vassa kollegor, de rekryteras ju friskt nu. Och även, som jag har uppfattat det utifrån, en prestationsfokuserad men ändå vänlig kultur.

Vad har du lärt dig på Bonnier Broadcasting som du nu tar med dig in i ditt nya uppdrag?

– Jag är stolt över flera saker som vi har uppnått. Vi har gjort ett stort jobb i att ge C More en själ och identitet som kanske inte var lika tydlig för tre år sedan, exempelvis med silveräggsbelönade ”Filmtegration”. Sedan lär jag aldrig glömma Metoo-månaderna som var en verklig prövning. Man ska ju undvika att offentligt recensera sin egen krishantering men jag vågar ändå påstå att vi hanterade situationen bra och utnyttjade den för att förbättra verksamheten.

När går du på din nya tjänst?

– Jag börjar 1 september och slutar på Bonnier Broadcasting den sista augusti, men hoppas få några lugna semesterveckor innan dess.

David Sandström, marknadschef på Klarna, säger att han kommer fortsätta rekrytera rätt kompetens till de discipliner som Klarna ser att marknadsavdelningen för ett modernt varumärke behöver. Det gäller både strategi, design, content, pr och growth.

– Nu med Johan så stärker vi upp pr-sidan ytterligare. Framåt behöver jag än fler vassa planners, produktdesigners och copys, men ärligt talat börjar detta se oerhört vasst ut. Knappt att jag behövs längre efter sommaren.

Vad såg du i Johan Gustafsson som gjorde att du ville anställa honom som kommunikationschef?

– Jag och Johan har haft en dialog över längre tid. Jag delar hans syn på kommunikation och tycker att han lyckas kombinera långsiktighet och kortsiktighet på ett imponerande sätt. Han kommer att vara viktig för det fortsatta bygget av varumärket.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt