Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Jeg er dansk" orsakar viral känslostorm

Publicerad: 2 mars 2017, 10:18
Uppdaterad: 2 mars 2017, 12:32

Gorilla Medias kampanjfilm väcker känslor. Foto: Skärmdump

En kampanjfilm som ställer frågor kring danskhet - och pressar barn till tårar – orsakar starka känslor i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Kampanjfilmen ”Jeg er dansk” har piskat upp en känslostorm i Danmark. Filmen har setts över en miljon gånger på bara ett dygn, skriver danska TV2.

I videon intervjuas barn som är födda i Danmark, men har sitt ursprung i andra delar i av världen. Mot slutet av intervjun – som handlar om Danmark och var barnen kommer ifrån – får man se barnens starka reaktioner, när filmmakaren påstår att de inte är danska.

Den nionde februari konstaterade en majoritet av det danske folketinget – riksdagens motsvarighet – sin bekymring över att det finns områden i Danmark där över 50 procent av befolkningen är ”invandrare eller härstammar från länder utanför västvärlden.” Sedan dess har en diskussion uppstått i Danmark, kring begreppet danskhet och att folketinget i en skrivelse insinuerar att danskfödda med härkomst från ”icke-västliga länder” inte är danskar.

Bakom filmen står den köpenhamn-baserade kreativa byrån Gorilla media, som specialiserar sig på bland annat gerilla-marknadsföring och sociala medier. Medgrundaren Alex Sabour, som född i Iran men har danskt medborgarskap, berättar att han själv har betalat för videon och att ingen politisk grupp eller organisation står bakom. Han gjorde filmen eftersom hans egen dotter ofta fått höra från andra barn, att hon inte är dansk.

– Scarlett har många gånger fått höra att hon inte är dansk. Det är en del av vår vardag. Danska barn är inte dumma, blinda eller döva. Det både hör och ser det som tas upp i media, säger han.

Barnen i filmen är familjemedlemmar och vänners barn, och de visste ungefär vilka frågor de skulle få.

– De var naturligtvis i en trygg kontext i vår studio, men vi ville ha en äkta reaktion från dem. Vi har givetvis redigerat och använt musik för att göra filmen mer dramatisk än vad den verkliga situationen var i studion, berättar Alex Sabour.

I kommentarsfältet på Facebook går åsikterna emellertid isär, om huruvida det är rätt att använda barn på det här sättet i en kampanj.   

Alex Sabour berättar att han gjort filmen å barnens vägnar, eftersom de inte blir accepterade som en del av den danska befolkningen.  

– Det finns ingen anledning att använda ord som ”efterkommere af invandrere” (andra generationens invandrare. reds anm.) Det är bara ett annat sätt att säga att barnen inte är danska.

Folktingsrepresentanten Jan E. Jørgensen, medger i efterhand för danska TV2 att formuleringen som folketinget uttalade om danskhet var klantig.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News