Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

JCDecauxs vd rasade på Google: ”Skattesmitarnas tid är förbi”

Publicerad: 2 Juli 2019, 13:33

Magnus Heljeberg, vd JCDecaux.

Foto: Philip Wallin

ALMEDALEN 2019. JCDecauxs vd Magnus Heljeberg var mäkta irriterad på Google och deras representant efter seminariet ”Tar nätjättarna sitt ansvar”. Magnus Heljeberg menar att Google smiter från sitt ansvar, i EU och Sverige, genom att inte betala skatt här.


Googles chef för news ecosystem development, Madhav Chinnappa, var på plats på Dagens Medias och Resumés Kommunikationsarena för att, i Tidningsutgivarnas regi, diskutera om nätjättarna tar sitt ansvar.  

Panelen pratade bland annat om att Google och Facebook både är deras konkurrent och leverantör, om risk för demokratiskt underskott när nätjättarnas makt växer och om nyheter som inte når ut till folket. 

I panelan fanns bland andra JCDecauxs vd Magnus Heljeberg som frågade Madhav Chinnappa om de inte var dags att börja betala skatt inom EU. Madhav Chinnappa svarade att man betalar skatt, på global nivå. 

– I Sverige finns inga siffror på att ni betalar skatt. 

– Det är komplicerat svarade Googles representant, som även menade att man betalar  stora summor skatt i USA

Magnus Heljeberg skakade på huvudet och sa att det nog inte var så komplicerat trots allt. 

Efteråt förklarar JCDecaux-vd:n sin irritation:
– Det är inte riktigt korrekt som de säger. Alla intäkter, här i Norden och även Tyskland, redovisas i Irland. Irländarna har gett dem skattelättnader så de behöver bara betala en procent skatt. 

– De skulle kunna börja betala EU-skatt direkt. Det har de vägrat att göra och överklagat det beslutet. De säger att det blir lättare att sköta betalningarna på globla nivå. Jag håller inte med. 

Magnus Heljeberg ger inte mycket för att Googles representant säger att de betalar mycket skatt i USA. 

– De har ju intäkterna här. Då ska de ju skatta där de har intäkterna. Det gör alla andra stora koncerner. Skattesmitningens tid är förbi. Då skulle de ha mycket lättre att försvara sig när de blir angripna, ur ett politiskt perspektiv. Bara säga att 'vi betalar på den omsättning vi har i Sverige'. Som det är nu spär det här på motviljan mot dem – om att de är stora och dominanta. Det ligger i deras eget intresse. Det var egentligen det jag försökte få fram. 

Magnus Heljeberg tycker att EU och Sverige måste vara tuffare mot Google: 

– De är starka nog ändå. Vi har betalat den här förbaskade reklamskatten som aldrig försvinner och Google behöver inte ens betala vanlig skatt. Det sticker, det är inte fair. Det är brutalt nog att slåss om annonsörerna. Jag förstår att de utnyttjar de system som finns, jag säger inte att de gör det olagligt. Men det spär ju på hela den här situationen att de är dominanta och de blir ännu mer dominanta. 

– Visst utomhus är en liten nish men det är mer principen att det ska vara samma förutsättningar för alla.

Vad får du för känsla?
– Det är en känsla av att man ger upp, de är så stora och dominanta. Det är så många som är beroende av dem. Vad ska Schibsted göra? Vad ska Bonnier göra? Jag förstår dem – det är ingen lätt sits de har. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev