Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Jämförelsesajter breddar med skönhet och livsstil

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sajter för prisjämförelser växer på bredden - och inkluderar nu både livsstil, skönhet och tjänster. Annonspriserna skiljer sig dramatiskt åt och sajterna väljer olika strategier och samarbeten.


Pricerunner.se Pricerunner.se har länge varit den största sajten för prisjämförelser på nätet. Prisjakt.nu har kommit ifatt och de båda sajterna har numera lika stor trafik.

Prisjakt.nu Jonas Florén är försäljningschef på Prisjakt.nu:

- Vi är djupare i kategorierna och erbjuder alltid ordentliga sökalternativ, något som inte finns i det de kallar

Compricer.se shoppingkategorier. Men Pricerunner har en större varumärkeskännedom än vi, vilket syns till exempel runt julhandeln då de springer ifrån oss i trafik.

Kelkoo.se Prisjakt, som till 70 procent ägs av Aftonbladet tillväxtmedier, är noga med att poängtera att sajten inte låter annonsörer och butiker köpa sig till bättre placering i sökresultaten.

I dag finns 1 668 butiker anslutna till sajten, 33 procent är så kallade profilerade butiker.

- De får visa upp sin logga och får direktlänkar till sina produktsidor, vi tar 1 krona och 10 öre betalt för varje klick på länkarna oberoende av kategori, säger Jonas Florén.

Pricerunner har samma modell där företagen får logga och direktlänk. Cirka en tredjedel av de 1 000 butikerna betalar.

- 1-10 kronor kostar det beroende på kategori. Hemelektronik är bland de billigaste, exempelvis bredband och bläckpatroner är dyrare, säger Victor Dahlborg, marknadschef på Pricerunner.

Kategorierna hos Prisjakt och Pricerunner är mycket lika varandra. Huvudinriktningen är hemelektronik. På senare tid har båda sajterna dock satsat mer på livsstil och skönhet.

Hos Prisjakt går sajten att dela in i 220 zoner för annonsstyrning. Priserna har ett CPM på 100. Hos Pricerunner är det betydligt dyrare med ett CPM på mellan 200 och 300.

- Vi kan styra annonserna inom cirka 200 olika kategorier och även på geografisk ort, säger Victor Dahlborg.

Jonas Florén på Prisjakt:

- Bland annonsörer är det fortfarande en stor övervikt för elektronik. Min bild är att annonsörerna inom skönhet fortfarande är mer printfokuserade och därför inte hittat till oss än, säger Jonas Florén.

Både Prisjakt och Pricerunner har få tjänstebaserade kategorier, något som Compricer istället har satsat på fullt ut.

- Vi listar alla bolag inom våra kategorier. Bolagen kan inte påverka ordningen i listorna, men de kan betala för att få en större synlighet, säger Erik Emanuelsson, marknadschef på Compricer.

Cirka 220 företag finns hos Compricer, de flesta inom kategorin lån. Ungefär 100 av dem betalar för att synas mer. På Prisjakt är Jonas Florén dock avvaktande till tjänstekategorierna:

- Det är mycket svårare att säga ett specifikt pris, tjänster som lån och försäkringar handlar mycket mer om förhandling, säger Jonas Florén.

Kelkoo.se har valt en modell där alla de 500 anslutna butikerna är betalande:

- Vissa andra spelare, som Pricerunner och Prisjakt, länkar till butikens produkter hos de kunder som betalar för sig. Annars får användarna själva söka upp produkten på nytt i butiken, vilket är krångligt för konsumenten, säger Patrik Kvarnlind, Sverigechef på Kelkoo.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.