Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Jakt på digitala stjärnor

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Marknadscheferna dammsuger just nu mediebyråerna i jakt på digitala experter. På kort tid har flera erfarna digitalrådgivare lämnat mediebyråvärlden för tunga uppdrag på kundsidan. "Marknadsfunktionen håller på att förändras i grunden", säger Fritidsresors Lottie Knutson, som just knyckt Mindshares digitalchef.


Fritidsresor rekryterade häromveckan Johan Ydring, tidigare digitalchef på Mindshare, till rollen som mediechef för hela Nord­en.

Han är bara en i raden av erfarna digitala experter som på kort tid har handplockats från mediebyråer till kundsidan.

MEC har under sommaren tappat både sin digitalchef Thomas Myrhed, som blir ny digital marknadschef på Tradera, och sin sociala medier-chef Joel Nyrén, som går till Scandic där han blir nordiskt ansvarig för den digitala marknadsföringen.

Även Mediacom har den senaste tiden blivit av med två av sina digitala experter till kundsidan – Nore Torbiörnsson som blir digital activation manager på Coca-Cola och Erik Wold som blir online sales manager på Boxer.

– Det är en tydlig trend som pågått det senaste året, i takt med att medie­byrån har blivit mer involverad i kundens hela affär, säger Media­coms digitalchef Jimmy Rodhelind.

Daniel Collin, vd på MEC, vittnar om att många av medarbetarna på byrån blir uppvaktade av andra företag.

– Det enkla svaret är att medie­byråer, och andra specialist­byråer, måste ligga steget före sina kunder för att ha existensberättigande, säger han.

– Som arbetsgivare är det frustrerande, men det är samtidigt ett gott betyg till oss.

Förklaringen är att många marknadsavdelningar just nu genomgår stora förändringar, tror Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson.

– Hela marknadsfunktionen håller på att förändras i grunden. Företagen behöver ha en ständig digital närvaro med mycket mer och bredare innehåll online. Att utveckla och optimera det ställer helt nya krav och kräver nya kompetenser och personer som har stor vana av att röra sig i de här kanalerna, säger hon.

– Att genomföra de här förändringarna tar ganska lång tid i stora företag och då är det bra att kunna ta in någon utifrån som redan sitter på den här kompetensen.

Det marknadscheferna nu dammsuger mediebyråerna på är inte främst de unga talangerna, utan erfarna digitala experter som kan fungera som lokomotiv i den digitala omställningen.

MEC:s Thomas Myrhed blir digital marknadschef på Tradera och Johan Ydring från Mindshare får som mediechef ansvaret för medie­budgeten på hela den nordiska marknaden.

– Jag är väldigt glad över ha värvat Johan Ydring. Han får en ny roll med ansvar för hela medie­strategin och mediemixen, vilket kommer att ske med digitala förtecken utan att vi för den sakens skull helt väljer bort de digitala kanalerna, säger Lottie Knutson.

Jimmy Rodhelind på Mediacom har stor förståelse för att marknadscheferna söker sig till mediebyråernas digitalbyråer.

– Ju mer de digitala avdelningarna växer, desto mer fungerar de som kunskapsbanker där kollegorna ständigt lär sig av varandra. De digitala rådgivarna sitter nära rälsen och får tidigt koll på förändringarna i branschen, säger han.

Han har också märkt att rekryteringsföretagen fått upp ögonen för mediebyråer på ett annat sätt än tidigare.

Även mellan mediebyråerna är det huggsexa om de digitala stjärnorna, i takt med att marknadsavdelningarnas efterfrågan på digital rådgivning ökar och mediebyråernas digitala avdelningar växer.

Flera digitala profiler har bytt byrå den senaste tiden, där­ibland Peder Cederholm som i december gick till IUM efter 13 år på Carat, och MEC:s förra digitalchef och chefsstrateg Kristin­a Juhlin som bytte MEC mot Carat.

Här är Experterna som nyss bytt sida

Johan Ydring

Joel Nyrén

Thomas Myrhed

Nore Torbiörnsson

Erik Wold

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.