Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Jag snappar – alltså finns jag

Publicerad: 23 December 2015, 07:00
Uppdaterad: 23 December 2015, 07:11

NYÅRSKRÖNIKA DEL 7 AV 15. Sven-Bertil Taube gör det (kanske) – men de flesta vuxna fattar inte grejen. Klart är att Snapchat i år växte snabbt och blev en given kanal för dem som vill nå kidsen.


Ämnen i artikeln:

Snapchat

– Jag använder bara Snapchat. Jag gillar dina snaps, sade Sven-Bertil Taube i säsongsavslutningen av TV4:s ”Så mycket bättre”.

Mycket talar för att viskungen, inspirerad av sin nya vän Miriam Bryant, skojade. Men uppenbarligen hade någon uppdaterat 81-åringen på årets kanske hetaste utmanare till de stora sociala medierna.

Kvällstidningen Expressen lanserade i maj sin Snapchat-satsning.

– Sociala meddelandetjänster växer explosionsartat och vi ser det som en möjlighet att nå ut till fler, inte minst en ung målgrupp, sade Johanna Odlander, editionschef för sociala medier på Expressen.

En analys av Orvesto konsument visade i början av sommaren att användandet av Snapchat ökade mest av de sociala medierna. Och när mastodontstudien ”Svenskarna och internet 2015” presenterades stod det klart att tre av fyra flickor i åldern 12-15 år använder Snapchat dagligen.

Bland de yngsta var Snapchat under året större än både Facebook och Twitter, bara Instagram är större, enligt ”Svenskarna och Internet 2015”.

För annonsörer och medier som vill vara nere med kidsen blev Snapchat ett givet val under 2015. P&G snappade under skid-VM och byrån Wicked Society meddelade nyligen att man nischar in sig på Snapchat. En sökning i artikelarkivet Retriever visar att 1352 artiklar hittills i år omnämner ordet Snapchat. Motsvarande siffra 2014 var 451, och 2013 var siffran 65 artiklar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Snapchat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.