Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Jag småfnittrar när jag googlar"

Publicerad: 22 April 2010, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Branschens experter tycker till om de bästa digitala kampanjerna och mest intressanta trenderna just nu.


 

Jeanette Duvebrant, chef för byråkontakter på Google

– Jag gillar Svenska Spels kampanj ”Lotto sista gången” för att den är iögonfallande, kreativ och rolig. Sökkampanjen är dessutom lite fräck på ett underhållande vis och jag kan inte hjälpa att jag småfnittrar när jag googlar på ord som ”rika män” och ”golddigger” och får upp en annons med budskapet ”Bli rik själv”. Det är kul att se annonsörer som tänker utanför ramarna och skapar kampanjer med glimten i ögat.  Kampanjen är skapad av King och iProspect.

En av Svenska Spels reklamfilmer från denna kampanj: Lotto reklamfilm - notan med chokladmousse

Sökord med roliga annonser: rika män, golddigger , begagnat, rabatt, rea, second hand, outlet, lägsta pris.

 

Walter Naeslund, vd på Honesty

– På precis samma sätt som sociala medier (och snart SEO) har blivit en del av mainstreamkreatörens pennskrin blir nu också kvalificerad mätning det. Att på ett intelligent och kreativt sätt sätta upp KPIer som kan användas för att dynamiskt styra kampanjer och konverterings-pipelines är vansinnigt effektivt och kommer skilja agnarna från vetet bland reklambyråerna. Kraftiga förbättringar i tjänster som Facebook Insights, YouTube Insights och Google Analytics/Webmaster Tools spelar en viktig roll i den här utvecklingen.

Beata Wickbom, senior strateg på Pool

– Vi-Skogen Plantera ett träd, av Pool. Aldrig har det varit så lätt, så roligt och så pedagogiskt att göra skillnad för bara 20 kr. Jag får ta mitt frö, plantera det på en utvald plats och följa hur det växer till ett fullvuxet träd. Låter inte så kul, men sociala funktioner, enkel design och bra dramaturgi gör att det blir riktigt spännande. Ola Skinnarmo hjälper mig på vägen och integreras i lösningen på ett bra sätt. Han ökar känslan av närvaro, vilket är viktigt för att det ska kännas som om jag planterar mitt frö på riktigt.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.