Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Jag satsar på affischen med Hoa-Hoa"

Publicerad: 6 Maj 2010, 10:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Veckans branschexperter hyllar TEDx, Försäkringskassan och geolocation.


 

Fredrik Pallin, pr-konsult på Springtime.

– Att Försäkringskassan haft det tufft senaste året med försenad IT-plattform och sena utbetalningar är ett understatement. Nu ser de dock ljuset i tunneln och startar en dialog kring bot och bättring. På Kampanjsajten kan man byta nya idéer till mot gamla grejer från Försäkringskassans kontor. Jag gillar att man illustrerar förnyelsen med en dialog med målgruppen och att man får en fysisk gammal sak från dem i utbyte. Det är både roligt, modigt och kreativt för att vara en statlig myndighet. Kampanjsajten lockar till delaktighet och alla inskickade idéer kan dessutom enkelt spridas till Facebook. Själv kommer jag att satsa på affischen med Hoa-Hoa.

 

Christina Knight, creative director på Ogilvy One.

– TED är inget nytt fenomen, men fortsatt en fantastisk källa till intressanta föreläsare och insikter i ett hanterbart format. En spännande utveckling är TEDx, lokala event som arrangeras av människor i deras egen omgivning. Det är alltså TED independent - icke förbundet till ett företag eller ett varumärke, men som erbjuder en möjlighet att samla intressanta tankar och föreläsare och möjliggöra en fruktbar diskussion, nya kontakter och nya idéer på det lokala planet - från nätet till verkligheten.

– En sajt som gjorde mig glad häromdagen var "Hur mår du idag?" från Primärvården i Göteborg. Otippat att en sådan aktör vågar och vill kommunicera på ett insiktsfullt, roligt och relevant sätt med sina "kunder".  Jag gillar N-5 Amsterdams interaktiva stortavla som adresserar bristen på civilkurage.

 

Malin Careborg, byråproducent webb på Forsman & Bodenfors.

– Det är spännande med tekniker som geolocation. När jag och två kollegor var på SXSW Interactive i Austin i mars pratades det en hel del om hur mycket positioneringstjänster växer i USA. I och med att smartphones med GPS blir vanligare även i Sverige kommer det att växa även här. Dels med sociala spel som Gowalla, dels med lokala erbjudanden som har relevans för just mig precis där jag är exakt nu. Här finns det självklart utmaningar för oss i reklambranschen att hitta på smarta och relevanta lösningar utan att det känns integritetskränkande för användaren.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.