Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Jacksons död lyfte sajterna

Publicerad: 1 Juli 2009, 04:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Nyhetssajternas trafik nådde toppnivåer.


– Det är en mycket kraftig ökning som kvalar in som en av de tre bästa dagarna för året. En nyhetshändelse som konkurrerar är lite överraskande Air France-olyckan utanför Brasilien, säger Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet.

Av Aftonbladet.ses låsta plusmaterial var en minnestidning om Michael Jackson dagens mest nedladdade.

Expressen.ses veckosiffror ökade med 14 procent, jämfört med samma vecka föregående år. Chefredaktör Thomas Mattsson som gungar barn i lekparken under intervjutillfället säger om den aktuella dagen:

– Jag har ingen statistik att jämföra med men det var sannolikt en av de bästa fredagarna vi har haft. Det faktum att det här skedde på en fredag, den vardag då trafiken generellt är som lägst, mitt under sommarperioden, påverkar förstås trafiken.

SvD.se la mycket krut på bevakning av händelsen och fick belöningen i en 12-procentig trafikökning, jämfört med föregående fredag.

– Vi fick en rejäl ökning. Peaken kom på den första timmen på fredagen då trafiken var mer än dubbelt så hög som normalt, säger Ola Henriksson, utvecklingsredaktör på SvD.se.

Michael Jacksons död påverkade mediekonsumtionen också på andra sätt. Bland annat sköt lyssnandet på hans låtar i höjden på musiksajterna Last.fm och Spotify.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.