Jaana Vickhoff: "Hur ofta Re-Googlar dina besökare?"

2015-09-02 07:30  

TIPS OCH RÅD. Jaana Vickhoff om hur du behåller besökarna på din webbplats.

Har du problem med att behålla besökare på din webbplats? Möjligen upplever du att din sajt inte presterar tillräckligt bra och konverteringsgraden är för låg. Genom insikter från mätning, sökmotoroptimering och kartläggning av dina besökares sökbeteende får du hjälp att skapa välriktat content med målet att nå fler kunder och öka lojaliteten.

Genom att noga mäta och övervaka din webbplats prestation kan du enkelt ta reda på om din sajt ger svar på de frågor dina besökare har. Vad är deras syfte med att klicka sig in på just din webbplats?

Du sitter själv på mycket data som berättar för dig om hur dina besökare beter sig. Har du en väldigt hög "bounce rate" för hela siten eller om tiden på sidan visar genomsnittligt få antal sekunder trots mycket content är det en antydan till att ni inte svarar på besökarens frågor, beroende på syftet med sidan och det verksamma området. Genom att noga följa upp på den här typen av indikatorer i analytics kan du enklare utvärdera din webbplats och testa nya saker för att lyckas höja sidornas värde.

Men för att kunna öka relevansen och skapa en mer välriktad kommunikation måste du ta reda på hur sökbeteendet ser ut för den bransch du verkar i. För att behålla besökarna längre är det av yttersta vikt att minska deras behov av att söka information på annat håll, det vill säga re-googla. Och för att lyckas med den bedriften krävs det att man kartlägger kundernas sökbeteende och gör en så kallad CIA (Consumer Intent Analysis) för att ta reda på vad de har för intentioner när de söker och hur deras behov ser ut.

Ett av de största misstagen många gör är att uteslutande lägga tid på att skapa content som ligger nära köp. För att skapa välriktad kommunikation som talar till den potentiella kunden är det viktigt att förstå målgruppen, att ha förståelse för hur de söker beroende på i vilket stadie i köpprocessen de befinner sig.

Content som ligger nära transaktion konkurrerar också i högre grad med andra webbplatser i sökresultatet. Det är därför väsentligt att skapa innehåll som matchar besökarnas behov i ett tidigt stadium för att bygga relation, få mer synlighet i söket, öka lojaliteten och därmed även på längre sikt utöka sin kundkrets. Erbjuder du mycket relationsbyggande content med relevans för det område du verkar i är utsikterna att lyckas ta en top of mind-position på marknaden större. Personer som redan har besökt en webbplats på ett tidigt stadium väljer i större utsträckning ett för dem bekant varumärke framför andra när det väl är dags att genomföra ett köp eller en annan form av transaktion.

Det har sagts förr men tåls att sägas igen – syns du inte i söket finns du inte för många besökare och potentiella kunder. De hittar inte fram. Att sökoptimera innehållet är alltså en extremt viktig komponent i arbetet med att ta fram content och underhålla webbplatsen. Något som alla bör jobba aktivt med. Men även om ditt varumärke har en bra synlighet i sökresultatet och om det kommer in en hel del organisk trafik till din site är risken stor att besökaren re-googlar efter information på annat håll om det inte finns relevant information för den gjorda sökningen på din webbplats.

Hittar man inte det svar man vill ha snabbt, så söker man igen! Se därför till att ni noga följer upp på den data som visar hur din webbplats presterar idag och använd dig av de insikter kundernas sökbeteende ger dig för att lära känna dina besökare.

Öka både lojalitet och din kundkrets genom att ta reda på vad de har för behov för att sedan skapa content som faktiskt svarar på deras frågor.

Jaana Vickhoff,

Iprospect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt