Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

It-jättar ratar cookies

Google, Facebook och Microsoft har utvecklat ett system för att kringgå cookies.

Helen Preutz


Publicerad: 30 Oktober 2013, 05:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:58

Ämnen i artikeln:

MicrosoftGoogleFacebook

En cookie, eller kaka, är en fil med information om användaren som webbplatsen sparar till nästa besök. För onlinemedier är cookies en förutsättning för att kunna styra och anpassa annonser till mottagaren baserat på deras surfhistorik.

Nu har Google, Facebook och Microsoft börjat utveckla ett system som kan kringgå cookies, skriver Dagens Nyheter, och hänvisar till The Wall Street Journal.

Enligt Måns Jonasson, webb- och varumärkesansvarig på Stiftelsen för internetinfrastruktur, är it-jättarnas syften inte altruistiska.

– Google, Facebook och Microsoft vet redan väldigt mycket om sina användare och kan själva leverera den informationen till annonsörer. De som förlorar på det här är i stället de som i dag säljer informationen till annonsörerna, säger han till DN.

Dagens Media har sökt ansvariga på Google, Facebook och Microsoft för en kommentar.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

MicrosoftGoogleFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.