Isabella Löwengrip anklagas för att ha blåst upp sina siffror

2018-04-27 10:36  
"Allt beror på hur man mäter och vilken tidpunkt man mäter", skriver Isabella Löwngrip om besöksstatistiken. Bild: Wikimedia commons

Bloggbevakning har tagit del av den officiella besöksstatistiken för Isabella Löwengrips blogg. Siffrorna visar att den är bra mycket lägre än vad entreprenören och influencers själv hävdat i intervjuer.

Frågan om hur trafiken ska mätas är ständigt aktuell inom den växande influencer marketing-branschen.

I en intervju med Breakit från tidigare i april pratar entreprenören och influencern Isabella Löwengrip om sin stora besöksstatistik.

– Jag har en större räckvidd än många mediehus i Sverige med mina 1,5 miljoner unika följare i veckan på bloggen och 426.000 på Instagram. Jag har länge haft min blogg på andra plattformar, men jag har ju faktiskt mitt eget mediehus och det är dags att handla därefter, säger hon i intervjun.

Hennes uttalande har fått Bloggbevakning att reagera.

Camilla Gervide, som driver bloggen, skriver i ett inlägg att hon länge har sökt efter verifierbara uppgifter som kan styrka och bekräfta tillförlitligheten i dessa siffror – men utan framgång.

Isabella Löwengrip har sedan 2015 ingått i influencerbolaget United Influencers, men valde att lämna nätverket tidigare i april för att istället starta ett eget säljbolag.

Bloggbevakning har fått ta del av den officiella statistiken från United Influencers som visar att den korrekta siffran över Isabella Löwengrips unika besökare per vecka på bloggen är 260 000.

Statistiken visar dessutom att Isabella Löwengrip har 100 000 visningar på Instagram Story per dygn – medan profilen själv hävdar i Breakit-intervjun att siffran är hela 250 000.

"Detta är uppgifter som jag fått ta del av och som slutligen bekräftats av United Influencers", skriver Bloggbevakning.

Hon skriver vidare att hon har varit i kontakt med flera advokater som fått ta del av uppgifterna och som menar på att detta kan röra sig om "både avtalsbrott och bedrägeri".

Isabella Löwengrip har själv svarat i ett blogginlägg där hon skriver:

"När jag säljer kampanjer eller när vi kliver in i bolag för att ta minoritetsposter pratar vi att jag når ut till 1,5 miljon människor. Då har vi slagit ihop alla mina sociala medier. Bloggarna, Facebook, twitter, instagram, youtube och LinkedIn. Allt beror på hur man mäter och vilken tidpunkt man mäter".

Till Aftonbladet säger Isabella Löwengrip att hon i intervjun med Breakit egentligen menade att hon når ut till 1,5 miljoner människor i veckan, vilket räckvidden blir om man slår ihop samtliga sociala medier.

– Det här är en jätteviktig fråga för mig. Jag har drivit bloggen i 13 år, så att det skulle vara någon osanning gör mig jätteledsen. Jag ser det inte alls som att jag skulle ha ljugit om siffror. Det finns inget syfte med det, säger hon.

Dagens Media har sökt Louise Fuchs, vd på United Influencers, som ber om att få återkomma med en kommentar.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt