Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

IRM spår all-time-high

Medieinvesteringarna ökade rejält under tredje kvartalet. Utomhus är en av vinnarna.

Medieinvesteringarna ökade med 7,3 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma kvartal 2015. enligt IRM:s statistik som offentliggjordes i dag.

Totalt omsatte reklammarknaden 7,9 miljarder kronor under kvartalet.

IRM hade på förhand spått att det tredje kvartalet skulle bli starkt, tack vare OS och fotbolls-EM. Det verkliga utfallet överträffade dock förväntningarna, och enligt vd:n Madeleine Thor är branschen på väg mot en ny rekordnivå.

– Inte sedan 2011 har vi sett en tillväxt på dessa nivåer, det är fantastiskt kul att marknaden nu verkligen lyfter. Vi är på väg mot ett nytt all-time-high. IRM bedömer att medieinvesteringarna passerar 34 miljarder med god marginal under 2016, säger hon i en kommentar.

En av vinnarkategorierna under tredje kvartalet är utomhus, som växte med 20 procent jämfört med tredje kvartalet 2015. Även radio gick starkt och växte med 14 procent.

Tv växte med 3 procent, vilket är första gången mediet visar tillväxt sedan början av 2014.

Publicerad 2016-11-08 10.40Uppdaterad 2016-11-08 10.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: