IRM spår all-time-high

2016-11-08 11:40  
Digital utomhus direkt i gatumiljön från JCDecaux. Foto: JCDecaux.

Medieinvesteringarna ökade rejält under tredje kvartalet. Utomhus är en av vinnarna.

Medieinvesteringarna ökade med 7,3 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma kvartal 2015. enligt IRM:s statistik som offentliggjordes i dag.

Totalt omsatte reklammarknaden 7,9 miljarder kronor under kvartalet.

IRM hade på förhand spått att det tredje kvartalet skulle bli starkt, tack vare OS och fotbolls-EM. Det verkliga utfallet överträffade dock förväntningarna, och enligt vd:n Madeleine Thor är branschen på väg mot en ny rekordnivå.

– Inte sedan 2011 har vi sett en tillväxt på dessa nivåer, det är fantastiskt kul att marknaden nu verkligen lyfter. Vi är på väg mot ett nytt all-time-high. IRM bedömer att medieinvesteringarna passerar 34 miljarder med god marginal under 2016, säger hon i en kommentar.

En av vinnarkategorierna under tredje kvartalet är utomhus, som växte med 20 procent jämfört med tredje kvartalet 2015. Även radio gick starkt och växte med 14 procent.

Tv växte med 3 procent, vilket är första gången mediet visar tillväxt sedan början av 2014.

Kristin Djerf

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt