Digitalt
IRM: Så blir mediemarknaden 2015
Publicerad: 22 maj 2014, 09:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:37
IRM har släppt sin första prognos för 2015.
Ämnen i artikeln:
IRMIRM spår att reklaminvesteringarna kommer att öka med 1,9 procent jämfört med 2014, och därmed uppgå till nästan 32,5 miljarder kronor.
Under 2013 backade marknaden med 2 procent jämfört med 2012, och uppgick till 31,4 miljarder kronor.
Under andra halvåret 2013 ökade tillväxten marginellt, medan första kvartalet i år innebar en tydlig tillväxt på 2,3 procent. Vinter-OS – samt dåliga jämförelsetal från 2013 – bidrog till ökningen.
IRM:s prognos för helåret 2014 är att marknaden ökar med 1,6 procent jämfört med 2013, vilket innebär en omsättning på 31,9 miljarder kronor.
– Det första kvartalet var relativt starkt, vi räknar med att resten av året blir något svagare, med undantag för det tredje kvartalet då riksdagsvalet drar upp förväntningarna för många reklamkanaler, däribland utomhus, gratistidningar och direktreklam. För 2015 räknar vi med ungefär samma tillväxttakt och det är framförallt ett stabilt allmänekonomiskt läge som borgar för detta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.