Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

IRM om helåret 2021: ”En utveckling som är unik”

Publicerad: 24 februari 2022, 12:07

”Det är en imponerande återhämtning och ett styrkebesked från annonsmarknaden”, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Foto: IRM

Siffror från IRM visar historisk ökning av de digitala annonsinvesteringarna. Samtidigt har annonsmarknaden i stort återhämtat sig ovanligt snabbt.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM:s siffror från helåret 2021 visar att annonsmarknaden har återhämtat sig efter tappet under pandemin. 

Investeringarna landade på 46,4 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 19 procent jämfört med 2020. Det är 7,3 miljarder kronor högre än under 2020 och 5,4 miljarder kronor högre än under 2019, det vill säga innan pandemin.  

– Det är en imponerande återhämtning och ett styrkebesked från annonsmarknaden. Det är en utveckling som är unik i sitt slag. Vid historiska kriser har det tidigare tagit annonsmarknaden 3 år att återhämta sig till nivån innan krisen. Nu sker detta på ett år. 2021 ger oss dessutom ett nytt all-time-high för annonsmarknaden och det är de digitala medierna som driver tillväxten, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande. 

Vidare konstaterar IRM att utvecklingen för de digitala annonsinvesteringarna under 2021 är anmärkningsvärd då investeringarna ökat till nära 32 miljarder kronor. Totalt ökade investeringarna med 26 procent, jämfört med 2020. Det innebär en ökning med 6,5 miljarder kronor. 

– Vi har inte tidigare sett en så här stor ökning av de digitala annonsinvesteringarna i absoluta tal under ett enskilt år. Ökningen är så pass stor att vi valt att studera den särskilt. Det här handlar inte bara om en återhämtning efter pandemin eller om en förflyttning från traditionella till digitala medier, även om dessa båda saker givetvis är en del av förklaringen. Våra analyser visar att det också strömmar helt nya pengar till digitala medier, säger Madeleine Thor.

Ökad mediekonsumtion, e-handel och annonsörers snabba omställning som inneburit att de i större utsträckning valt digitala kanaler ges bland annat som förklaring till ökningen. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev