Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

IRM: Mediemarknaden slår rekord 2016

Publicerad: 28 Maj 2015, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

UPPDATERAD. IRM skruvar upp prognosen för 2015 – och spår rekord för mediemarknaden nästa år.


Ämnen i artikeln:

IRM

Enligt IRM:s nya prognos kommer tillväxten att uppgå till 1,6 procent i år, jämfört med 2014. Det är aningen mer än den senaste prognosen som kom i mars.

Nästa år bedömer IRM att marknaden kommer att växa med 1,8 procent jämfört med i år. Det innebär att medie- och reklammarknadens omsättning kommer att uppgå till 33 miljarder kronor, ett nytt all time high.

De största ökningarna återfinns inom digitala medier – där mobilmarknadsföring och sökordsmarknadsföring ökar mest i absoluta tal. Även webb-tv ökar.

Positiv utveckling väntas också för utomhus, radio, bio och butiksmedia.

De största minskningarna ser vi fortsatt bland de tryckta medierna: kataloger, dagspress och tidskrifter.

– Det första kvartalet 2015 blev positivt, tillväxten blev några tiondels procent högre än förväntat, och det sätter tonen för 2015. Vår bedömning är att det fortsätter att gå bra, bland annat visar sökordsmarknadsföring ökad tillväxttakt under början av året och givet att kategorin omsatte nästan 4 miljarder under 2014 så innebär det ett stort positivt nettotillskott till marknaden under 2015, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Det förra rekordet för reklammarknaden kom före finanskrisen.

– År 2008 omsatte reklammarknaden 32,8 miljarder kronor och efter krisen 2009 så har reklammarknaden inte orkat upp till dessa nivåer igen. 2016 kan bli året då vi äntligen slår det rekordet, säger Madeleine Thor.

LÄS OCKSÅ:

LÄS ÄVEN ERIK WISTERBERGS ANALYS:

"Mardrömsgapet som visar varför du – och jag – kan få sparken"

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.