Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

IRM: Digitala medier ökar stort

Publicerad: 25 Augusti 2015, 10:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

UPPDATERAD. Medieinvesteringarna i digitala medier ökar med 470 miljoner kronor, enligt IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

När Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, presenterar utfallet för årets andra kvartal står det klart att skiftet till digitala medier fortsätter. Medieinvesteringarna ökar med 0,8 procent från samma kvartal 2014, till drygt 8,4 miljarder kronor.

Medieinvesteringarna i digitala medier ökar med 470 miljoner kronor under det andra kvartalet. Print har det fortsatt tufft och tappet är större än väntat, enligt IRM.

– Vi kan konstatera att det är ett fortsatt tyngre fall för den tryckta dagspressen. Att vi inte ser en avtagande trend ännu kan bero på att dagspressen varit så pass dominant på vår marknad. Det utesluter dock inte att den internationella trenden med avtagande tapp kommer att gälla även Sverige, men vår stora svacka ser ut att bli längre, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

När det första halvåret 2015 sammanfattas tappar den tryckta dagspressen 13,8 procent jämfört med samma period i fjol. Det innebär att minskningen är större än i fjol.

Utomhus, butiksmedia, radio och bio som alla hade positiva tilväxttal under 2014 visar på fortsatt tillväxt under det första halvåret i år.

Tv backade med 3 procent under det andra kvartalet relativt samma kvartal 2014.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.