Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Irena Pozar: "Läsarna är väldigt på bollen – ställer nya krav"

Publicerad: 27 Maj 2017, 06:00
Uppdaterad: 29 Maj 2017, 12:39

Irena Pozar.

HELGLÄSNING. Kroppsaktivism, feminism och politik – Irena Pozar sammanfattar året som chefredaktör för Veckorevyn.com och berättar om satsningen inför valet 2018.


Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Snart ett år har gått sedan Irena Pozar tog klivet upp till chefredaktör på Veckorevyn.com. Innan dess har hon hunnit rekryteras från Nyheter24 till Expressen för att sedan knytas till Bonnier Tidskrifter. Hon sammanfattar sitt år som chefredaktör med orden ”lärorikt”, ”intensivt” och ”väldigt roligt”.

– Utvecklingen som Veckorevyn har gjort har nog varit tydlig för många. Vi har satt avtryck i debatten, tjejtidningar har lyfts fram som ett exempel och människor har börjat lyssna mer på unga kvinnor. Det har känts som att när alla andra går mot att PK och inkludering som något fult, så har tjejtidningar gjort tvärtom och det har fungerat väldigt bra, säger Irena Pozar.

Vad är ditt mål med Veckorevyn?

– Målet är att fortsätta vara största sajten för kvinnor under 35 år som är vår målgruppen. Att fortsätta vara en plats dit kvinnor kan komma för att vara arga, glada eller ledsna, att vara lika komplicerad som kvinnor är. Även att våga ta ställning och inte backa i frågor som vi vet att våra läsare brinner för.

Under Irena Pozars tid som chefredaktör har Veckorevyn.com bland annat lanserat kampanjen #stoppasnopparna för att stoppa så kallade ”dickpics”. I kampanjen har man låtit unga kvinnor som blivit utsatta för oönskade ”dickpics” berätta om sina upplevelser. Stjärnadvokaten Elisabeth Massi Fritz har även tipsat om hur man anmäler. Genom kampanjen har Veckorevyn velat ta ställning för alla kvinnors rätt att få känna sig trygga i sociala medier.

– Det blev ett jättegenomslag, det skrevs om kampanjen inte bara i branschmedia men plockades även upp av dagstidningarna. Det var flera som hörde av sig om berättade att de inte visste man kunde polisanmäla. Det blev ett bra genomslag både i media men även hos våra läsare, vilket är det viktigaste.

Irena Pozar har även gjort sig känd för att driva kamp mot näthat, senast när hon stämde staten efter att en man som skrivit grova kommentarer friats i rätten. Hon berättar att handläggningstiden för sådan processer tar tid men hon hoppas på besked till hösten.

Vilka nya oväntade lärdomar har du gjort sedan du klev på som chefredaktör?

– Den första aha-upplevelsen har varit hur extremt noggranna och engagerade våra läsare är. Jag ser mig själv som PK och inkluderande men jag har blivit tillsagd flera gånger att jag skrivit ”han” istället för ”hen”. Jag trodde inte att det skulle bli ett wake-up call, men våra läsare är väldigt på bollen i debatten och det ställer nya krav. Vi måste hela tiden vara i kapp med vad unga kvinnor tycker och tänker.

En annan utmaningar har även varit att få människor i branschen att förstå att Veckorevyns målgrupp bör tas på allvar.

– Jag visste om den utmaningen sedan innan men den är ännu större än vad jag förväntade mig. Jag vet att unga kvinnors intressen inte tas på lika stort allvar och man har stora föreställningar om unga kvinnor tycker om. Även om vi har siffror som visar på målgruppens intressen vill man ändå inte lyssna till det. Det är ett möte med patriarkatet på ett annat sätt.

Hur tacklar du det?

– Jag är ute och snackar om Veckorevyn hela tiden och genom det vi skriver bevisar vi att unga kvinnor kan gilla smink och politik samtidigt.

Just ämnet politik planerar Irena Pozar och Veckorevyn att satsa stort på nästa år. Veckorevyn.com når ut till ungefär 200.000 - 300.000 unika besökare, med den basen har tidningen möjlighet att bli en viktig kanal i kommande valet för målgruppen, menar hon.

– Våra läsare intresserar sig för kroppsaktivism, feminism och politik. Varför inte ta ett stort grepp kring det? Det är ett viktigt val som kan ställa mycket på ända. När vi kollar på den amerikanska marknaden för tjejtidningar kan vi även se att den typen av satsning har fungerat jättebra. Teen Vogue var exempelvis en jätteviktig aktör under det amerikanska valet med mycket makt.

I ett kortare perspektiv har tidningen flera artikelserier på gång som kommer lyfta frågor relaterat till feminism och kvinnors rättigheter. Även att utveckla samarbetet med influencers i både tidningen och webben.

Som för de flesta andra aktörer i tidningsbranschen just nu upplever även Irena Pozar att den största utmaningen är det ekonomiska läget.

– Det är jäkligt tufft i mediebranschen och det gäller oss också. Det gäller att fortsätta vara innovativa och hitta nya vinklar och sätt att paketera på med små resurser.

Irena Pozar säger att branschen generellt har varit dåliga på att paketera erbjudande på sociala medier.

– Det är en kommunikationsfråga och vi är på väg dit. Det har också kommit nya mätverktyg och Instagram har till exempel lagt till statistik, det underlättar att kunna sälja på de här kanalerna. Det har varit svårt, när det har varit svårt att mäta och då förstår jag att man inte vågar lägga pengar på det.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.