Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Irena Pozar: "Det måste finnas ordentlig journalistik för unga"

Publicerad: 24 Februari 2019, 07:00

Irena Pozar ser en positiv framtid för sajter och magasin riktade till unga kvinnor.

Foto: Press

HELGLÄSNING. I två månader har Irena Pozar på egen hand drivit Veckorevyn. Amibitionen är att göra varumärket till en självklar del i det svenska medielandskapet: "Jag ser en positiv framtid för sajter och magasin till unga kvinnor", säger hon till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Vid årsskiftet tog Irena Pozar över driften av den nu för tiden webbaserade Veckorevyn, som tidigare drevs av Bonnier Magazines & Brands. Under januari och februari i år har Irena Pozar drivit verksamheten i egen regi. 

– Jag har jobbat för Veckorevyn i tre år och känner starkt för produkten. När det bestämdes att printtidningen skulle läggas ned och en ny öppning för den digitala produkten öppnades valde jag att prova att göra detta, eftersom jag upplever att det är ett så starkt varumärke. Jag ser en positiv framtid för sajter och magasin som riktar sig till unga kvinnor, säger hon till Dagens Media. 

Under årets första två månader har Irena Pozar utåt sett gjort allting kopplat till verksamheten på egen hand. Men det har varit en del tekniska förändringar som hon fått assistans med från en tidigare kollega från Bonnier. 

Känns det rimligt att hinna med arbetet själv?

– Jag har varit ensam på webben i drygt ett år redan. På Bonnier fanns det personer som jobbade för många sajter, då gick det att få in lite extramaterial. Men ansvarsmässigt har jag varit själv på Veckorevyn ganska länge, så jag känner mig trygg i det. Men för att det ska bli en så bra produkt som möjligt så kan jag inte göra detta själv hur länge som helst. Långsiktigt kommer verksamheten att behöva utökas. 

Irena Pozar berättar att ambitionen är att varumärket ska fortsätta vara lika starkt som det i dagsläget redan är. Hon har även ambitionen att Veckorevyn ska bli en självklar del av det svenska medielandskapet och det självklara valet för unga kvinnor som vill ta del av allt från politik till läppstift. 

Har du haft de här ambitionerna att driva en egen sajt hela tiden? Var kommer drivet ifrån?

– Egentligen har jag aldrig tänkt att jag ska starta något eget. Jag har trivts bra med att vara anställd och jobba för någon annan. Men nu när den här chansen uppenbarade sig såg jag inget annat alternativ, eftersom jag vill fortsätta skriva för unga kvinnor. Drivet för att göra detta kommer nog från min passion för min målgrupp. Och en viss irritation över att andra rent journalistiskt inte tar den unga målgruppen på allvar. 

Vad tycker du att journalistiken missar för att nå ut till den yngre publiken?

– Det räcker inte att göra en satsning till yngre då och då, till exempel innan ett val, och låta den målgruppen hamna i skymundan resten av tiden. Det behöver finnas en strategi på plats, vilket jag tycker saknas inom mediebranschen som helhet. En förklaring tror jag kan vara att det inte finns tillräckligt många unga på redaktionerna som rör sig i de forum där de unga finns, vilket gör att redaktionerna inte snappar upp nya trender, nya värdering och sånt som pågår bland unga, säger hon, och fortsätter:

– Det man har gjort är att låta influencers ta den biten och äga den yngre målgruppen på ett sätt som jag som journalist inte tycker är okej. Det måste finnas en ordentlig journalistik för unga, för det influencers gör är inte journalistik. Det räcker inte med att bara befinna sig på plattformen, man måste engagera de unga också. 

Vad är det viktigaste du lärt dig från yrkeslivet som du tar med dig in i det här arbetet?

– Det finns inget bättre ställe än Expressen och Nyheter24 för att lära sig om nyhetsvärdering, paketering och genomslag. De är otroligt bra på det de gör. Jag har lärt mig att det går att skapa engagemang och lojalitet hos läsare även om de tillhör den yngre generationen. Jag hade nog inte kunnat göra det jag gör i dag om jag inte haft förmånen att först befinna mig vid jätteduktiga journalister där. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.