Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Iphone i jätteformat digitaliserar butiker

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Skyltfönster som är en enda stor tryckkänslig skärm är Crowds vision för framtidens digitala butiker. Efter sommaren ska de första produkterna rullas ut på allvar.


Ted Andersson och Joakim von Stockenström på Crowd. Med multitouch-teknik, liknande den som finns i Apples Iphone, bygger Crowd tillsammans med Touchtech tryckkänsliga skärmar för placering i butiker och offentliga miljöer.

- Vi drog i gång i höstas och har jobbat på att sälja formatet tills nu. Efter sommaren ska de första skärmarna vara ute på allvar hos kunder, säger, Ted Andersson, produktchef på Crowd.

Idag finns skärmen i en bordsvariant, som enligt Ted Andersson fungerar som interaktiv bardisk eller som informationsskärm på hotell eller liknande. Carlsberg har varit med och utvecklat programvara för att kunna köpa och betala dricka direkt på bardisken. En prototyp finns på en studentpub på Chalmers i Göteborg.

Den andra varianten som utvecklats är med en projektor som projicerar budskapen direkt på en befintlig glasvägg, till exempel ett skyltfönster.

- En klädbutik kan visa upp sina kläder på rörliga modeller som besökare kan zooma in, vrida och vända på för att se kläderna. Med multitouch-teknik kan flera användare göra det samtidigt också, säger Ted Andersson.

Förutom som en del i butikers marknadsföring och som en del i olika event ser han en utvecklingsmöjlighet i att göra spel med tekniken. Tillsammans med svenska spelutvecklaren Illusion Labs har ett skateboardspel som från början är utvecklat för Iphone gjorts om för en 41-tum stor skärm. Ett filmklipp som visar hur det fungerar har setts av över 91.000 personer på Youtube.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.