Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Iphone hetast på Blogipedia

Publicerad: 17 September 2009, 10:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Nästa steg för söktjänsten Blogipedia är att bli en fullfjädrad jämförelsetjänst för varumärken.


Ted Valentins, kanske mest känd för att ha skapat ett otal karttjänster på nätet men som även ligger bakom Tidningsbutiken, senaste tjänst är en blandning mellan ett vanligt bloggsök och Wikipedia.

– Tjänsten har varit uppe i nästan två veckor nu och fått ett varmt mottagande. Enligt bloggtjänsten Knuff.se har tjänsten idagsläget 67 omnämningar. Det är bra efter så kort tid, säger Ted Valentin.

Tjänsten söker igenom svenska bloggar och presenterar fakta och åsikter runt namn och begrepp som användare söker på. Mest sökt i tjänsten hittills är grundarens namn, med 9.000 sökningar, följt av Blondinbella. Bland varumärken är leder Iphone före programmeringsspråket Ruby on Rails.

– Det är nog en spegling av vilka som hittills har hittat till tjänsten, det är mycket bloggare och tekniskt intresserade personer.

Några pengar drar tjänsten inte in ännu.

– Målsättningen just nu är inte att tjäna pengar på tjänsten. Generellt så fungerar jag som så att jag testar och driver en massa olika saker, jag har råd att driva sajter utan att tjäna pengar på dem. Tjänsten är ett kul experiment och vi får se vad som blir av den, säger Ted Valentin.

Men han har redan i dag tankar om hur tjänsten skulle kunna generera intäkter.

– Jag funderar på om man skulle kunna sätta ihop intressanta rapporter om vad bloggare säger om städer, länder eller varumärken. Analyser över tid och jämförelser mellan konkurrenter.

Ted Valentins karttjänster, med bland annat Wifikartan.se, badkartan.se och Annonskartan.se, har fått stor uppmärksamhet, både bland användare och media men Blogipedia ska inte hamna i skymundan.

– Tjänsten är nog den som har fått mest uppmärksamhet hittills av mina nylanserade grejer och fått mest trafik direkt. Jag kommer prioritera den och lägga ganska mycket tid på den.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.