Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Ipadägarna köper appar för 60 miljoner

Publicerad: 3 Mars 2011, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Användare av surfplattor är villiga att betala mer än smartphoneanvändare för appar. Lovande för mediehusen, enligt Mediavision.


Ämnen i artikeln:

TUIpadMediavision

Mediavision uppskattar att marknaden för Ipadappar i Sverige är värd drygt 60 miljoner kronor per år. Och den växer snabbt, i takt med att antalet läsplattor ökar.

Enligt Mediavision har 75 procent av användarna laddat ner en app till sin Ipad. Knappt 30 procent har köpt en app den senaste månaden.

Genomsnittspriset är 30 kronor.

Enligt Ingrid Simonsson, medieanalytiker på Medievision, är priskänsligheten lägre i Ipad än i smartphones, vilket lovar gott för mediehusen.

– Priset per app är högre i surfplattorna än i smartphones, och användarna är redan inlärda och förväntar sig att det ska finnas appar. Det innebär att det finns potential att göra tjänster som ger värde till användarna, som man kan ta mer betalt för, säger hon.

Framför allt köper Ipadanvändarna spel.

– Det är något för traditionella medier att ta till sig. De bör snegla åt det hållet flr att se vad de kan lära av spelbolagens framgångar i de här plattformarna, säger Ingrid Simonsson.

Även Tidningsutgivarnas efterforskningar visar på hög betalningsvilja i Ipad. Enligt en Sifoundersökning som TU låtit genomföra säger sig hälften av dagens Ipad-ägare vara beredda att betala för dagstidningen i Ipad.

Enligt TU har 171 000 svenskar köpt en Ipad och 307 000 ytterligare planerar att skaffa en under det närmaste året.

655 000 har eller planerar att köpa en surfplatta, oavsett format.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TUIpadMediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev