Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Ipad-premiär för Mama

Publicerad: 27 September 2010, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:37

Imorgon släpps Mama+, Bonnier Tidskrifters första svenska titel för Ipad.


Ämnen i artikeln:

BonniermamaBonnier TidskrifterIpad

Mama har parallellpublicerats i Mag+, Bonnier Tidskrifters publiceringsplattform för digitala läsplattor som lanserades i samband med Apples Ipad i början av året, ända sedan i maj.

Nu är Bonnier redo att släppa den på marknaden.

– Vi var tvungna att börja göra tidningen skarpt för Mag+ tidigt för att kunna hitta falluckorna. Nu ser den helt fantastisk ut, säger Louise Fallenius på Bonnier Creative, som är försäljningsansvarig för Mag+..

Apples läsplatta kommer troligen inte att börja säljas i Sverige förrän tidigast i november. Men enligt Bonnier Tidskrifters bedömning finns det redan nu tillräckligt många Ipads i Sverige för att det ska gå att lansera svenska titlar.

Och efterfrågan på annonsmarknaden är stor. I första numret av Mama+ annonserar bland annat Åhléns, Hipp, Stadium, Electrolux och Apollo.

– Vi har en kö av annonsörer till nästa utgåva, säger Louise Fallenius.

För annonsörerna innebär den digitala läsplattan många nya möjligheter. Inte minst möjligheten till direkta köp.

– I ett vanligt magasin kan man erbjuda mycket, men inte konkreta köp. Nu är det möjligt att klicka sig vidare för att köpa produkterna. Annonsörerna kan även använda sig av ljud och rörlig bild, och de klickbara sidorna lämpar sig väldigt väl för före- och efterbilder, säger Louise Fallenius.

Med digitala läsplattor ökar även möjligheten att följa läsarnas beteende. Bonnier kan se vad läsarna klickar på och hur länge de stannar på sidorna.

– Det är helt ny kunskap som vi kan använda både för att förbättra det redaktionella materialet, men också för att hjälpa till att ta fram annonser som mottas positivt.

Än så länge produceras annonserna av Bonnier Tidskrifter.

– Kunskapen om annonsproduktionen är inte så spridd än. Men vi utbildar gärna andra. Vi är måna om att sprida kunskapen så att vi får måna fina annonser i magasinen, säger Louise Fallenius.

I den första utgåvan kostade en helsida i Mama+ 20 000 kronor, jämfört med 52 500 kronor i papperstidningen. Men priserna kommer att ändras i takt med att upplagan ökar.

– I premiärerbjudandet ingick även produktionen, men det är också något som vi kommer se över, säger Louise Fallenius.

Mama+ är till innehållet identisk med Mama på papper. På så sätt ses Mag+-versionen på sikt som en källa till nya pengar för Bonnier Tidskrifter, både från läsare och annonsörer.

– Det är dels en ny plattform för den befintliga Mama-läsaren, men vi hoppas även på att hitta fler Mama-läsare genom Ipad. Möjligheten till spontanköp och återköp är större än för tryckta tidningar, det är så nära till köp.

Så småningom ska alla Bonnier Tidskrifter titlar publiceras även i Mag+. Att just Mama blev först beror på en rad faktorer. Först och främst analys av marknaden men även på att redaktionen visade stort intresse.

– Vi räknar med att det finns Ipads i Mamas målgrupp. De är pigga på nyheter och Ipad är en teknisk pryl för hela familjen, och framför allt för dem som är stora mediekonsumenter. Dessutom blir Mama väldigt grafiskt tilltalande i Mag+. Man vill klicka på allt! 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev