Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Ipad - hajp eller mediehusens räddning?

Publicerad: 30 November 2010, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Natten till tisdag släppte Apple läsplattan Ipad i Sverige. Samtidigt pågår mediehusens kapplöpning för att kapitalisera på den nya kanalen. Dagensmedia.se frågade tre branschpersoner hur de ska göra - och om läsplattan är räddningen eller bara en hajp.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDaniel SandströmBonnierRenaultStarcomIpadSydsvenskan

 

Fredrik Thors, nordisk marknadskommunikationschef på Renault

Ipad – mediehusens räddning eller bara hype?

– Ipad är den nya underhållningsplattformen. Med Ipaden så kommer den vanliga laptopen att bli en arbetsredskap. För mig blir Ipaden den nya digitala plattan där man har all musik, film och annat som man vill göra digitalt. Som mediekanal tror jag att, om man gör det bra, så kan man lyckas.

– Om man ska vinna, vad gäller att kunna sälja annonser i magasin och tidningar i plattan, då måste man verkligen utnyttja Ipaden som kanal, och anpassa tidningarna efter plattan och inte göra det som en vanlig tidning.

Hur ska mediehusen få användarna att betala?

– Genom att ha en väldigt bra produkt, använda det digitala och göra bättre tidningar och magasin än det tryckta materialet. Sedan tror jag att det är viktigt att man tar betalt från dag ett, annars finns risken att man vänjer konsumenterna vid att det är gratis.

 

Liv Sjödin, client service director på Starcom

Ipad – mediehusens räddning, eller bara hype?

– Både och. Visst är det spännande med nya format, nya annonslösningar som kan driva och skapa engagemang som print tidigare inte kunnat göra i samma utsträckning som nätet.

– Men samtidigt finns det ett stort frågetecken kring räckvidden som läsplattorna erbjuder. 60 000 Ipads vid lansering är ingen överväldigande räckvidd att skryta med. Dessutom ska dem som köpt en Ipad faktiskt ladda ner mediehusets app och börja prenumerera.

Hur ska mediehusen få användarna att betala?

– En tänkbar lösning för att locka fler prenumeranter är att erbjuda extramaterial endast via appen, som exempelvis exklusiva intervjuer eller artiklar endast skrivna för Ipad-läsarna.

 

Daniel Sandström, chefredaktör Sydsvenskan

Ipad – mediehusens räddning, eller hype?

– Det är väl varken eller. Det är en rejäl produkt som lyfter fram digitalt innehållet, och tar det in i framtiden på ett helt nytt sätt.

– Samtidigt tror jag att det inte är just Ipaden som ensam är lösningen för mediehusen, utan snarare de många digitala möjligheterna som nu kommer i Ipadens kölvatten.

Hur ska mediehusen få användarna att betala?

– När det kommer till Ipad, så finns det en betalvilja kopplad till bäraren. Sedan handlar det om att göra produkter som är värdefulla. Den här hybriden av uppdateringar och läsning är väldigt smart, och att vi ska kunna ta betalt är det ingen tvekan om.

– Vi är på väg in i en ny fas när det gäller den digitala ekonomin. Det märker man redan av med Spotify och med apparna. I dag handlar inte diskussionen om man ska ta betalt, utan snarare vad man ska ta betalt för.

Ardalan Samimi


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev