Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Internet har tagits över av rekryterare”

Publicerad: 1 Juli 2015, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

IS propaganda i sociala medier är ett större problem än vad vi inser – och de är oerhört professionella.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Terrororganisationen IS propagandafilmer har på kort tid gått från taffliga hemmaproduktioner till riktigt professionella och lockande produktioner. De riktas mot ungdomar och sprids framför allt via sociala medier.

– Inledningen av en rekryteringsprocess sker ofta på nätet. IS står för en ny form av terror som världen inte har sett tidigare, man finns på Facebook, Twitter och Instagram, man ger ut dyra flashiga tidningar och man har pengar, sade Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, tidigare idag vid ett seminarium i Almedalen med titeln ”Hur stoppar vi rekryteringen till IS online”.

Just att IS är så pass duktiga på sociala medier och att nå ut är en av anledningarna till att organisationen lyckats växa sig så stark, menade Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted.

– Jag tror inte att de flesta inser vad vi har att göra med, sade han vid seminariet.

– Vi har nått en tidpunkt i den digitala historien där internet har tagits över av rekryterare.

Någon entydig lösning på hur IS rekrytering online ska stoppas hade dock inte panelen.

Christine Grahn, public policy manager på Facebook, berättade bland annat att Facebook förutom sitt rapporteringssystem har ett globalt team som jobbar med att identifiera profiler och inlägg från terrorister och att plocka bort sådant innehåll.

– Vi är mycket engagerade i den här frågan och jobbar också med counter speech för att hjälpa organisationer att formulera sig och nå ut med motbudskap, sade Christine Grahn.

Hon fick dock mothugg av Schibsteds Ehsan Fadakar, som menade att Facebook inte gör tillräckligt.

– Hur många jobbar med det här? Facebook borde kunna minska sin vinst lite och sätta in 10 000 personer.

Exakt hur många som jobbar i teamet som identifierar terrorister ville dock inte Christine Grahn svara på.

– Det spelar ingen roll vilket exakt antal det är. Vi prioriterar den här typen av inlägg.

Samtliga i panelen var däremot eniga om att det behövs mer kunskap – hos alla.

– Hur IS jobbar har varit alltför undanskuffat i debatten. Vi behöver skapa kunskap om hur jävligt det faktiskt ser ut på nätet, sade Mona Sahlin.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.