Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

"Internet gör människor galna"

Jessica Lauretti, global chef på Ryot Studio, var en av huvudtalarna under årets Next M.

HELGLÄSNING. Jessica Lauretti, global chef på Ryot Studio, berättar om hur samhället ska använda sig av ny teknologi på bästa sätt och problemet med sociala medier: "Det finns så mycket informaton där ute att folk inte ens vet vad det är eller var det kommer ifrån".

Jessica Lauretti inledde sin karriär som dokumentärfilmare. Men det tog inte så lång tid innan hon bestämde sig för att byta spår, och istället för film lades nu krutet på ett nystartat band.

Hon ville bli artist, och turnerade runt om i världen för att fullfölja sin dröm. Sen bytte hon spår igen.

Efter ett tips om ett jobb befann hon sig plötsligt i en helt ny värld. Noisy skulle starta en musikkanal och hon hade fått möjligheten att jobba med den. Väl inne i medievärlden hade hon fått smak för den, och hon fick börja lära sig om redaktionellt arbete, branded content – och hur allt kunde hänga samman.

Senare, i november 2010, började hon på Vice Media.

– Jag tänkte att jag skulle vara där två veckor, men det slutade med två och ett halvt år. När jag någonstans där i mitten hade insett att jag skulle var där ett tag bestämde jag mig för att jag ville återvända till mina rötter som dokumentärfilmare, säger Jessica Lauretti till Dagens Media.

Sagt och gjort. Och när det väl hade blivit dags att lämna Vice för nästa arbetsplats hade hon hunnit med att ligga bakom hundratals prisbelönta onlinevideos-

Efter en mellanlandning som creative director på reklambyrån Purpose hamnade hon till slut på Oath-ägda Ryot Studio, där hon är kvar än i dag, som global chef.

När Jessica Luaretti i veckan talade under marknadsföring- och techeventet Next M var det den långa och breda erfarenheten från alla möjliga roller och arbetsplatser som låg till grund för hennes anförande. Det, tillsammans med den ständiga teknologiska utvecklingen, pratade hon under rubriken "Forget everything you know: or what i learned from the frontlines of media innovation".

"En fråga för filosofer"

När Dagens Media träffar Jessica Lauretti, just efter att hon lämnat stora scenen på Next M, utvecklar hon vad hon egentligen menar med rubriken för sitt tal.

– En av mina första stora lärdomar kring att göra VR och nya typer av innehåll var att du inte bara kan tillämpa dina kunskaper från tidigare projekt eller industrier, när du ska skapa nya innovationer.

Varför?

– Det fungerar helt enkelt inte. Du måste verkligen öppna upp dina sinnen på ett helt nytt sätt, och tänka på ett sätt som inte ens existerar.

Hur svårt är det?

– Det är väldigt svårt, ha ha. Att däremot svara på varför det är så svårt är nog ännu svårare. Det är snarare en fråga för filosofer.

Jessica Lauretti tror att det ligger i människans natur att följa redan utstakada vägar och mönster för att göra en oändligt stor värld lite mer begriplig.

– Jag tror verkligen att det är väldigt normalt att göra och tänka så. Men man måste komma ihåg att det inte finns något rätt eller fel sätt att göra innehåll på de här typen av plattformar, säger hon och syftar på nya plattformar så som VR och AR.

– Allt är så nytt, och det är på väg att utvecklas. Folk försöker förstå det här. Det finns liksom ingen färdig modell för hur man ska lyckas, inget XY+C=ett perfekt resultat.

Vad krävs för att få människor att förstå det?

– Det krävs en hel del tanke, fundersamhet och försök hitta olika tillvägagångssätt för att skapa något som aldrig gjorts förut. Det är som att vara en uppfinnare, och det du ska skapa är magi.

Ser du någonstans en tydlig framtid, ett slutresultat av alla nya plattformar?

– Jag tror att det enda som är säkert med framtiden är att den är osäker. Tekniken kommer bara att fortsätta röra sig snabbare och snabbare. Vi har inte förmågan att förutse vad som väntar i framtiden. Det är AR, VR, MR och AI… men vi vet inte hur de plattformarna och hur den utvecklingen kommer att förändra våra liv.

Jessica Lauretti anser att de senaste turerna kring Facebook och Cambridge Analytica-skandalen är ett bra exempel på hur skapandet av ny teknik kan bli något helt annan än vad man kunnat tro från början. 

– Om du tittar på vad som händer med Mark Zuckerberg just nu... Det är som att alla memes om det handlar om en och samma sak: ”Åh, han som trodde att han helt oskyldigt hade kommit på ett nytt sätt att typ träffa tjejer på”. Jag undrar om han någonsin kunnat tro att det han hade skapat potentiellt skulle kunna vara så involverat i ett amerikanskt val, säger Jessica Lauretti och fortsätter:

– Det är inte som att jag vill försvara honom på något sätt, för det jag gör jag inte, men ibland kan det vara svårt att tänka på den enorma storleken och betydelsen av någonting du har skapat. Det är svårt att förutse alla utfall.

Hur mycket tänker du på konsekvenserna i ditt dagliga arbete?

– Jag tänker på det hela tiden. Och jag tycker att det är riktigt läskigt. Framtiden av hur tillgången till information på nätet kommer att se ut är väldigt skrämmande.  

På vilket sätt?

– I Kina, där de inte har en fri press, söker sig människor till akademiker, filosofer och författare för att information som de kan tro på. I USA har vi motsatsen. Vi har en fri press, och ett system för att få information, men människor tror inte på det. Det är som att de söker sig till vem som helst, förutom en akademiker, för att få information, för att de på något sätt ändå inte tror på det.

– Det är galenskap. Jag tror att internet gör människor galna. Det finns så mycket information där ute att folk inte ens vet vad det är eller var det kommer ifrån, och de har inte tillräckligt med tid för att reflektera över det.

Jessica Lauretti menar att mycket hänger på hur människor väljer att använda sig utav den nya tekniken.

– På sociala medier postar folk en artikel för att se smarta ut, men ibland har de inte ens läst den. Det är som de vill få andra tro att de är superpassionerade kring Syrien-krisen eller vad som helst. Men det de egentligen läser är "Vi testade tio par jeans, så nu behöver inte du göra det". Men de vill inte att någon ska veta att de gör det.

"Upp till samhället att bestämma"

Hon har en slutsats av människors beteende på sociala medier:

– Det finns en diskrepans i sättet vi presenterar oss själva på.

Jessica Lauretti lyfter fram ett annat exempel på hur sociala medier i dag används.

– Det essentiella i vad Trump-kampanjen gjorde var att den tittade på vilka berättelser som människor reagerade på och sen berättade de exakt de berättelserna igen. Det var allt de gjorde. De berättade precis det som människor ville höra, det som de visste att människor skulle klicka på och gilla.

– Men måste det vara fel? Jag vet inte, och jag tror att det upp till samhället att bestämma det. Jag tänker att varenda redaktionell utgivare gör i princip samma sak. De tittar på vilka historier som människor reagerar på och vad som går bra, och sen skriver de mer om det.

Vem är det upp till  att förändra det? Företagen?

– Jag tycker inte att det är upp till företag. Deras mål är inte att följa vad som "rätt" i samhällets bemärkelse. Något jag har tänkt mycket på efter valet i USA är att folk vill klaga på media, Facebook och sociala medier. Men när ska de själva ta ansvar för det? Jag tror att det enda sättet det här kan förändras på är när folket bestämmer sig för att de är villiga att betala för en offentligt finansierad mediekanal för att de värderar det som en del av samhället. Om de inte värderar det, då är det så här det blir.

– Enda sättet för att framsteg ska ske är att den vardagliga människan hittar sin styrka och kraft och gör något åt det. Det är den enda vägen, det kommer inte att hända något annars. Människor måste hålla upp en spegel framför sig själva. Och egentligen tror jag att det är exakt vad sociala medier gör.

Om Oath:

Oath är ett dotterbolag till det multinationella telekomföretag Verizon Communications, och fungerar som ett paraplyföretag avsett att arbeta med digitalt innehåll, tillsammans med Yahoo och AOL, som Verizon förvärvade 2017 respektive 2015.

Publicerad 2018-04-14 06.00Uppdaterad 2018-04-16 06.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: