Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Intern kritik mot MTGx

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Storsatsningen MTGx fyller snart ett år. Men MTG:s ”digitala accelerator” har skapat irritation i mediehuset, enligt uppgift till Dagens Media. Många upplever till exempel att fel vd fick gå när bolaget slogs ihop med Viaplay.


Ämnen i artikeln:

MTGx

I juni förra året meddelade MTG att man skapat x-faktorn i koncernens digitala tillväxt. Som vd för bolaget MTGx, vars mål är att öka takten i digital innovation och tillväxt, utsågs Rikard Steiber, som värvats från Google.

Därefter har den digitala acceleratorn värvat friskt från bland andra Facebook, Universal, Bonnier och Schibsted. Några av rekryteringarna är Peter Messner, finansdirektör, Erik Kahli, venture manager, Fergal Walker, chef för Like.tv (som är en del av MTGx), Niklas Engdahl, produkt­ansvarig på Like.tv, Louise Wachtmeister, kommunikationschef, och Ingrid Seldén, head of strategic partnerships.

Flera av dem ingår även i MTGx ledningsgrupp.

Nu jobbar 106 personer på MTGx, 65 är anställda, övriga är konsulter, och vd Rikard Steiber har flaggat för att rekryteringen fortsätter under 2014 då de planerar att anställa 30 ”topptalanger”.

Under sina elva månader har MTGx bland annat utvecklat nya appar, förvärvat Youtube-nätverket Splay och nylanserat koncernens Play-tjänster.

De löpande kostnaderna (operational expenditure) för MTGx första dryga halvår 2013 var 70 miljoner kronor.

Parallellt med utvecklingen av MTGx har det vuxit fram ett missnöje hos den övriga MTG-koncernen, enligt uppgift till Dagens Media.

Kollegorna i mediehuset har reagerat på nya bolagets höga kostnader, och även de lokaler och förmåner som MTGx har, men som saknas hos till exempel MTG TV och Viasat.

För en månad sedan meddelade MTG att de två egna bolagen MTGx och Viaplay slås samman. Inom koncernen anser vissa att detta är ett sätt för MTGx att rida på den positiva trend som Viaplay är inne i.

– Plötsligt ser det ut som att MTGx åstadkommer något, säger en person till Dagens Media.

Kritiken att MTGx inte levererar är obefogad, enligt vd Rikard Steiber, som lyfter fram OS-satsningen och påpekar att man haft ”rekordsiffror för Viaplay avseend­e nya abonnemang och användande samtidigt som trafik och intäkter har ökat kraftigt för våra annonsfinansierade videotjänster”.

– Bara i år har MTGx lanserat en ny annonsfinansierad video on demand-platform i Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Bulgarien, samt lanserat en ny Visual Radio musik-app i Sverige och Norge, skriver Steiber i en kommentar till Dagens Media.

I samband med sammanslagningen av de två bolagen tog Rikard Steiber över hela ansvaret och Viaplays vd Niclas Ekdahl lämnade sin tjänst ”för andra utmaningar”, som MTG uttryckte det i ett pressmeddelande. Enligt personer med insyn i MTG:s verksamhet anser många att det var ”fel” vd som fick lämna vid sammanslagningen.

Flera personer ska ha lämnat sina uppdrag i anslutning till detta.

– Jag uppfattar det som nån typ av protest, säger en person som Dagens Media talat med.

En annan kritik mot MTGx som gror i huset är att ledningen för bolaget saknar kompetens.

Rikard Steiber:

– Vi har ett ledningsteam i världsklass, och tillsammans har vi på under ett år anställt över 50 supertalanger med en bakgrund från tio olika nationaliteter.

Viaplays förre vd Niclas Ekdahl befinner sig på semester i Spanien, och planerar att börja arbeta igen efter sommaren.

– I min värld är det inte några våldsamma konstigheter med det hela, säger han.

Vad tänker du kring det som kommit ut från MTGx?

– Det ligger saker på projekteringsstadium och som är på gång att komma ut, som jag tycker ser väldigt spännande ut.

LÄS OCKSÅ MEDIEBYRÅERNAS KOMMENTARER:

Mtgx ledningsgrupp

Rikard Steiber, CEO MTGx/Viaplay

Ali Tajbakhsh, director X Play MTGx

Anil Hansjee, chief investment officer MTGx

Emil Angervall, head of xCreations MTGx

Jakob Mejlhede, chief content officer MTGx

Louise Wachtmeister, head of brand and communications MTGx/Viaplay

Matias Tengblad, head of marketing and sales Viaplay

Ingrid Seldén, head of strategic partnerships Viaplay

Peter Messner, CFO MTGx

Veronica von Sechenk, head of HR & talent MTGx /Viaplay

Yashar Moradbahkti, CTO MTGx

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGx

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.