Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

”Inte direkt att vi darrar på läppen”

Det snackades om den redan för ett år sedan. Nu rullas ”Blocket-dödaren” ut skarpt. Faller ”Facebook Marketplace” väl ut – kan den tillgängliggöras även i Sverige. Men Blocket har inte fått skrämselhicka.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 04 Oktober 2016, 08:58
Uppdaterad: 04 Oktober 2016, 09:02

Ämnen i artikeln:

BlocketFacebook

– De har ingen integrerad betal- eller fraktlösning. Det är sådana funktioner som gör Blocket attraktivt och tryggt. Det är inte direkt så att vi darrar på läppen över ”Facebook Marketplace”, men det ska bli intressant att följa utvecklingen, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

450 miljoner personer besöker redan köp- och säljgrupper på Facebook varje månad, skriver Techchrunch. Nu lanseras ”Facebook Marketplace” i USA, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

Den nya tjänsten gör det lättare att få spridning på annonserna och samlar köpare och säljare på en gemensam plattform integrerad med Facebook Messenger. Funktionen får även en egen flik i appen.

– Köp- och sälj finns redan på Facebook och de kanske har tagit en del av kakan när det kommer till mindrevärdesprodukter. Alltså enstaka objekt som inte kostar så mycket och som attraherar en målgrupp med mindre plånbok.

I dagsläget tillåter inte Marketplace några sidor och betalningen sker alltså utanför Facebooks ekosystem. Men bolaget skulle kunna generera intäkter genom att låta företag och privatpersoner köpa annonser i ”News Feed” eller sponsrat innehåll för vad de säljer, enligt Techchrunch.

– För Blockets del tror jag att vi kommer ha en fortsatt stabil position på marknaden. Vi tävlar inte om samma målgrupp som Facebook och våra lösningar vad gäller frakt och betalning är vad som gör Blocket exklusivt, säger Linnéa Aguero.

Ämnen i artikeln:

BlocketFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.