Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

”Inte direkt att vi darrar på läppen”

Publicerad: 4 Oktober 2016, 08:58
Uppdaterad: 4 Oktober 2016, 09:02

Det snackades om den redan för ett år sedan. Nu rullas ”Blocket-dödaren” ut skarpt. Faller ”Facebook Marketplace” väl ut – kan den tillgängliggöras även i Sverige. Men Blocket har inte fått skrämselhicka.


Ämnen i artikeln:

BlocketFacebook

– De har ingen integrerad betal- eller fraktlösning. Det är sådana funktioner som gör Blocket attraktivt och tryggt. Det är inte direkt så att vi darrar på läppen över ”Facebook Marketplace”, men det ska bli intressant att följa utvecklingen, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

450 miljoner personer besöker redan köp- och säljgrupper på Facebook varje månad, skriver Techchrunch. Nu lanseras ”Facebook Marketplace” i USA, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

Den nya tjänsten gör det lättare att få spridning på annonserna och samlar köpare och säljare på en gemensam plattform integrerad med Facebook Messenger. Funktionen får även en egen flik i appen.

– Köp- och sälj finns redan på Facebook och de kanske har tagit en del av kakan när det kommer till mindrevärdesprodukter. Alltså enstaka objekt som inte kostar så mycket och som attraherar en målgrupp med mindre plånbok.

I dagsläget tillåter inte Marketplace några sidor och betalningen sker alltså utanför Facebooks ekosystem. Men bolaget skulle kunna generera intäkter genom att låta företag och privatpersoner köpa annonser i ”News Feed” eller sponsrat innehåll för vad de säljer, enligt Techchrunch.

– För Blockets del tror jag att vi kommer ha en fortsatt stabil position på marknaden. Vi tävlar inte om samma målgrupp som Facebook och våra lösningar vad gäller frakt och betalning är vad som gör Blocket exklusivt, säger Linnéa Aguero.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

BlocketFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev